Afgeleide functie

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
SterSter
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2018, 16:02

Afgeleide functie

Bericht door SterSter » 25 nov 2018, 16:09

Ik heb als opgave 1680/(16+2^t). Deze functie beschrijft de restwaarde van een auto. Er wordt gevraagd naar de mate van verandering van de restwaarde van de auto in jaar x?

Ik zou hier de afgeleide functie willen berekenen en daarna x invullen. Ik raak er echter niet aan uit hoe ik de afgeleide functie bekom. Gebruik ik hiervoor best de quotiëntregel of de kettingregel?

Alvast bedankt...!

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Afgeleide functie

Bericht door arno » 25 nov 2018, 18:21

Je hebt het over de restwaarde in jaar x, maar de gegeven functie is een functie van t. Als t de tijdsduur in jaar is kun je behalve de quotiëntregel ook de kettingregel gebruiken, omdat je een functie van de gedaante hebt, met a = 1680, en n = -1.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

SterSter
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2018, 16:02

Re: Afgeleide functie

Bericht door SterSter » 26 nov 2018, 15:35

Dit had ik ook al als mogelijke optie, ik slaag er echter nog niet in dit verder af te leiden... Ik zoek later nog verder. Tips altijd welkom :-)

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Afgeleide functie

Bericht door arno » 26 nov 2018, 20:03

SterSter schreef:
26 nov 2018, 15:35
Dit had ik ook al als mogelijke optie, ik slaag er echter nog niet in dit verder af te leiden... Ik zoek later nog verder. Tips altijd welkom :-)
Weet je hoe de quotiëntregel en de kettingregel precies werken? Zo ja, dan moet het differentiëren van de gegeven functie (mits je de afgeleide van een exponentiële functie kunt bepalen) verder geen probleem zijn.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie