Correlatie berekening

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
amateur1902
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2008, 14:25

Correlatie berekening

Bericht door amateur1902 » 25 mar 2008, 14:33

Hallo allemaal,

Voor een opdracht ben ik bezig met het berekenen van correlatie's tussen aandelen. Nu was ik deze aan het berekenen via excell en daar kwam ik tot een interessante ontdekking. Want er blijkt een verschil in correlatie te zitten tussen 2 variabelen. Wanneer ik de absolute stijging bereken komt er een andere correlatie uit dan wanneer ik de procentuele stijging bereken.

Ik zou graag willen weten waar dit verschil vandaan komt. Ik heb zelf werkelijk waar geen idee.

Ik heb voor het gemak een excel bestand toegevoegd.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Amateur
Bijlagen
correlatie.xls
(14.5 KiB) 452 keer gedownload

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3920
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Correlatie berekening

Bericht door arie » 09 mei 2008, 14:39

In het eerste geval bereken je de correlatie tussen de werkelijke waarden, en in het tweede geval de correlatie tussen de relatieve verschillen van opeenvolgende waarden. Deze correlaties zijn doorgaans niet hetzelfde.
(1) Ten eerste is het aantal meetpunten niet hetzelfde: n waarden leveren slechts (n-1) verschillen.
(2) Ten tweede beweegt het relatieve verschil zich onafhankelijk van de absolute waarden.
Bijvoorbeeld:
t1: -0.1 en 0.1
t2: 1.1 en 0.9
t3: 1.9 en 2.1
correlatie = 0.97...
(kan je inzien: de waarden liggen bijna op de punten (0,0), (1,1) en (2,2), die correlatie 1 geven).

Het relatieve verschil heb je gedefinieerd als t(n)/t(n-1) - 1
in dit voorbeeld is dat
v2.1: -12 en 8
v3.2: 0.73 en 1.33
correlatie = -1 (!!!)
(OK, dit is wel een heel extreem tegenvoorbeeld, maar het geldt vergelijkbaar voor jouw waarden)

PS:
ik denk dat je als relatieve stijging voor beide groepen had moeten definieren:
r(n) = 100 * t(n)/t(0) = (100/t(0)) * t(n) = (positieve constante) * t(n)
de correlatie verandert dan niet (kijk maar na in Excel).

Plaats reactie