Primitiveren deze functie

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
bramvandijk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 dec 2008, 13:27

Primitiveren deze functie

Bericht door bramvandijk » 16 dec 2008, 08:37

Hallo,

Gisteren heb ik lang vast gezeten op het primitiveren van de volgende functie:



Ik had het antwoord uit het antwoordenboek erbij, maar helaas alleen het antwoord, en geen uitwerkingen. (het was immers een antwoordenboek :P)

Nu snap ik alsnog niet zo goed hoe je deze functies kan oplossen. Kan iemand mij dit uitleggen in enkele stappen?

Harstikke bedankt!

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Primitiveren deze functie

Bericht door SafeX » 16 dec 2008, 09:43

Probeer eerst eens het antwoord te differentiëren (naar x). Misschien brengt je dit op een idee. En waarom is dit belangrijk, maw doe je (doen jullie) dit vaker?

bramvandijk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 dec 2008, 13:27

Re: Primitiveren deze functie

Bericht door bramvandijk » 16 dec 2008, 10:07

Ik heb inderdaad gisteren een aantal maal het antwoord gedifferentiërd, en ik kreeg inderdaad een klein beetje begrip voor de oplossing, maar echt begrijpen doe ik het nog niet. Dat is vervelend, want normaal heb je het antwoord er niet bij ;)



differentieren:



Dus met het antwoord erbij kan ik inderdaad wel een beetje beredeneren hoe het klopt, maar hoe pak je zoiets nou aan?

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Primitiveren deze functie

Bericht door arno » 26 dec 2008, 13:27

bramvandijk schreef:Hallo,

Gisteren heb ik lang vast gezeten op het primitiveren van de volgende functie:



Ik had het antwoord uit het antwoordenboek erbij, maar helaas alleen het antwoord, en geen uitwerkingen. (het was immers een antwoordenboek :P)

Nu snap ik alsnog niet zo goed hoe je deze functies kan oplossen. Kan iemand mij dit uitleggen in enkele stappen?

Harstikke bedankt!
Stel h(x) = f(g(x)), dan geldt volgens de kettingregel: h'(x) = f'(g(x))·g'(x). Kijk nu eens wat je krijgt als je f(x) = -½cos x en g(x) = x² kiest.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie