Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
martin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mei 2009, 20:47

Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren

Bericht door martin » 08 mei 2009, 20:56

Hoi voor mijn examen moet ik kunnen verklaren dat (1-y/x)(1/x-y)=-1/y
als ik (1-y/x)(1/x-y) probeer te herleiden kom ik maar niet op -1/y

alvast bedankt

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren

Bericht door arno » 09 mei 2009, 10:05

Is dit de juiste notatie, dus bedoel je inderdaad , of bedoel je ?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

martin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mei 2009, 20:47

Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren

Bericht door martin » 09 mei 2009, 11:43

Sorry voor de onduidelijkheid het was zo bedoeld

Afbeelding

bedankt voor de snelle reactie

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren

Bericht door arno » 09 mei 2009, 12:53

Er geldt: . Maak nu gebruik van de regel , met a = y-x, b = y, c = 1
en d = x-y.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

martin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mei 2009, 20:47

Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren

Bericht door martin » 09 mei 2009, 16:55

juist ja dan krijg je dus

Afbeelding

maar dan snap ik nog steeds niet hoe je uitkomt op -1/y

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren

Bericht door arno » 09 mei 2009, 17:42

Vergelijk de uitdrukking y-x eens met x-y. Wat merk je dan op?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

martin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mei 2009, 20:47

Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren

Bericht door martin » 09 mei 2009, 17:44

ahh... ik weet het echt niet meer zeg het maar

Anoniem

Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren

Bericht door Anoniem » 09 mei 2009, 18:07

Martin,

Vervang x en y eens door getallen, waarbij x <> y. Bekijk dan eens de uitkomsten van x-y en y-x.

Anoniem

martin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mei 2009, 20:47

Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren

Bericht door martin » 09 mei 2009, 18:46

ja dat had ik al geprobeerd, dan is de uitkomst altijd hetzelfde maar moet je het niet herleiden tot -1/y
of mag je ook gewoon getallen invullen om aan te tonen dat het hetzelfde is

Anoniem

Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren

Bericht door Anoniem » 09 mei 2009, 18:56

Nee, dat is niet de bedoeling. Ik verwijs ook naar x-y en y-x!
Probeer anders eens xy-y² te herschrijven tot iets met (y-x).

Anoniem

martin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mei 2009, 20:47

Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren

Bericht door martin » 10 mei 2009, 08:52

dus
xy-y²=y(x-y)

dan krijg je dus

y-x
____

y(x-y)

en dat is dan gelijk aan -1/y

maar ik zie het nog steeds niet????

Anoniem

Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren

Bericht door Anoniem » 10 mei 2009, 10:04

Martin,

Ik vraag hem niet te herschrijven naar (x-y) maar (y-x).
Wat was je opgevallen tussen de vergelijkingingen x-y en y-x!

Anoniem

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren

Bericht door arno » 10 mei 2009, 10:51

Stel x-y = z, dan is y-x gelijk aan...
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

martin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mei 2009, 20:47

Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren

Bericht door martin » 10 mei 2009, 11:50

in dat geval zou y-x gelijk zijn aan -z

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren

Bericht door arno » 10 mei 2009, 13:50

martin schreef:in dat geval zou y-x gelijk zijn aan -z
Dat klopt. Als je nu weet dat -z het tegengestelde is van z, wat weet je dan van x-y en y-x?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie