Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren
Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren
Hoi voor mijn examen moet ik kunnen verklaren dat (1-y/x)(1/x-y)=-1/y
als ik (1-y/x)(1/x-y) probeer te herleiden kom ik maar niet op -1/y
alvast bedankt
als ik (1-y/x)(1/x-y) probeer te herleiden kom ik maar niet op -1/y
alvast bedankt
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren
Is dit de juiste notatie, dus bedoel je inderdaad , of bedoel je ?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren
Er geldt: . Maak nu gebruik van de regel , met a = y-x, b = y, c = 1
en d = x-y.
en d = x-y.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren
Vergelijk de uitdrukking y-x eens met x-y. Wat merk je dan op?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren
ahh... ik weet het echt niet meer zeg het maar
Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren
Martin,
Vervang x en y eens door getallen, waarbij x <> y. Bekijk dan eens de uitkomsten van x-y en y-x.
Anoniem
Vervang x en y eens door getallen, waarbij x <> y. Bekijk dan eens de uitkomsten van x-y en y-x.
Anoniem
Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren
ja dat had ik al geprobeerd, dan is de uitkomst altijd hetzelfde maar moet je het niet herleiden tot -1/y
of mag je ook gewoon getallen invullen om aan te tonen dat het hetzelfde is
of mag je ook gewoon getallen invullen om aan te tonen dat het hetzelfde is
Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren
Nee, dat is niet de bedoeling. Ik verwijs ook naar x-y en y-x!
Probeer anders eens xy-y² te herschrijven tot iets met (y-x).
Anoniem
Probeer anders eens xy-y² te herschrijven tot iets met (y-x).
Anoniem
Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren
dus
xy-y²=y(x-y)
dan krijg je dus
y-x
____
y(x-y)
en dat is dan gelijk aan -1/y
maar ik zie het nog steeds niet????
xy-y²=y(x-y)
dan krijg je dus
y-x
____
y(x-y)
en dat is dan gelijk aan -1/y
maar ik zie het nog steeds niet????
Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren
Martin,
Ik vraag hem niet te herschrijven naar (x-y) maar (y-x).
Wat was je opgevallen tussen de vergelijkingingen x-y en y-x!
Anoniem
Ik vraag hem niet te herschrijven naar (x-y) maar (y-x).
Wat was je opgevallen tussen de vergelijkingingen x-y en y-x!
Anoniem
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren
Stel x-y = z, dan is y-x gelijk aan...
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren
in dat geval zou y-x gelijk zijn aan -z
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: Hoe kan ik dit examen vraagstuk verklaren
Dat klopt. Als je nu weet dat -z het tegengestelde is van z, wat weet je dan van x-y en y-x?martin schreef:in dat geval zou y-x gelijk zijn aan -z
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel