camera positie berekenen (sin/cos)

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

camera positie berekenen (sin/cos)

Bericht door vivendi » 10 jun 2009, 15:12

Hey, ik moet de positie bepalen van een object in de lucht. Stel, er gaat een camera over je heen.
Het doel van de camera is, dat deze gericht op jou blijft, van boven af. Maar het is ook belangrijk dat de camera op de zelfde afstand blijft. Dus alsof er als het ware een boog om je heen staat.

Stel je voor dat het blokje een persoon is, de pyramide een camera en de boog is die denkbeeldige lijn die de camera moet volgen:

Afbeelding


Dat is dus wat ik wil uitrekenen als ik een stap naar voren ga. Wat de nieuwe positie wordt.
Ik begin dus al met een

camAfstand = afstand die de camera al heeft tenopzichte van de persoon
cam.x
cam.y
cam.z

En ook de positie van de persoon:
persoon.x
persoon.y
persoon.z

Weet iemand een formule om de camera dus zo naar voren te bwegen alsof er een denkbeeldige boog is, zoals op het plaatje?

Souwen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jun 2009, 16:30

Re: camera positie berekenen (sin/cos)

Bericht door Souwen » 10 jun 2009, 21:18

stelling van pythagoras?? heb geen idéé. mee dat ikvandaag zoiets gezien had in de les.

tsagld
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 mar 2009, 12:07
Contacteer:

Re: camera positie berekenen (sin/cos)

Bericht door tsagld » 11 jun 2009, 14:30

De persoon kan zich alleen in het 2D-vlak bewegen. De camera dus ook.
Daarnaast is het geen boog die de camera beschrijft, maar een cirkel (mits je de persoon als één punt beschouwt).
De functie voor een cirkel is f(x)=, waarbij r de straal van de cirkel is.

Misschien kom je nu verder?

Plaats reactie