camera positie berekenen (sin/cos)
Geplaatst: 10 jun 2009, 15:12
Hey, ik moet de positie bepalen van een object in de lucht. Stel, er gaat een camera over je heen.
Het doel van de camera is, dat deze gericht op jou blijft, van boven af. Maar het is ook belangrijk dat de camera op de zelfde afstand blijft. Dus alsof er als het ware een boog om je heen staat.
Stel je voor dat het blokje een persoon is, de pyramide een camera en de boog is die denkbeeldige lijn die de camera moet volgen:
Dat is dus wat ik wil uitrekenen als ik een stap naar voren ga. Wat de nieuwe positie wordt.
Ik begin dus al met een
camAfstand = afstand die de camera al heeft tenopzichte van de persoon
cam.x
cam.y
cam.z
En ook de positie van de persoon:
persoon.x
persoon.y
persoon.z
Weet iemand een formule om de camera dus zo naar voren te bwegen alsof er een denkbeeldige boog is, zoals op het plaatje?
Het doel van de camera is, dat deze gericht op jou blijft, van boven af. Maar het is ook belangrijk dat de camera op de zelfde afstand blijft. Dus alsof er als het ware een boog om je heen staat.
Stel je voor dat het blokje een persoon is, de pyramide een camera en de boog is die denkbeeldige lijn die de camera moet volgen:
Dat is dus wat ik wil uitrekenen als ik een stap naar voren ga. Wat de nieuwe positie wordt.
Ik begin dus al met een
camAfstand = afstand die de camera al heeft tenopzichte van de persoon
cam.x
cam.y
cam.z
En ook de positie van de persoon:
persoon.x
persoon.y
persoon.z
Weet iemand een formule om de camera dus zo naar voren te bwegen alsof er een denkbeeldige boog is, zoals op het plaatje?