Hoe moet dat? (A)

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
Veraa93
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jun 2009, 21:18

Hoe moet dat? (A)

Bericht door Veraa93 » 26 jun 2009, 10:57

Hallo!

Ik ben Vera en ik doe 4 vwo Wiskunde C (ik ben dus niet goed in wisknde :wink: )
Nu vroeg ik me af hoe je hetvolgende oplost:

Los op:
(5x-5):2 + (9x+2):10 = 6

Hoe moet dat nou? (A)

Dankjewel als je my wilt helpen :D

tsagld
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 mar 2009, 12:07
Contacteer:

Re: Hoe moet dat? (A)

Bericht door tsagld » 26 jun 2009, 12:23



Een eenvoudige eerstegraadsvergelijking, dit is het handigst:

Maak noemers gelijk:


Voeg breuken samen:


Werk noemer weg:


Onbekende naar links en constanten naar rechts:

=>

Veraa93
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jun 2009, 21:18

Re: Hoe moet dat? (A)

Bericht door Veraa93 » 26 jun 2009, 13:05

Bij de noemers gelijk maken gaat hij al fout volgens het programma (waarmee ik moet werken.. misschien dat je het kent: Wisweb)
Ik weet het ook echt niet.. Het klonk wel logisch:P

tsagld
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 mar 2009, 12:07
Contacteer:

Re: Hoe moet dat? (A)

Bericht door tsagld » 26 jun 2009, 14:09

Programma?
Met alle respect, je doet 4 VWO?
Eerste graadsvgl is brugklas stof, en breuken zijn basischool stof...hier heb je toch geen programma voor nodig?

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Hoe moet dat? (A)

Bericht door arno » 26 jun 2009, 18:01

Het makkelijkste is om in dit geval eerst rechts en links met 10 te vermenigvuldigen, zodat je de breuken kwijtraakt. Dit geeft: . Uitwerken van het linker lid geeft: . De vergelijking gaat dan over in 5(5x-5)+9x+2=60. Werk nu in het linkerlid de haakjes weg en neem de termen met x samen. Probeer nu de vergelijking zodanig te herschrijven dat je links van het gelijkteken alleen iets met x ovderhoudt en rechts daarvan iets zonder x, dus schrijf de vergelijking in de vorm ax = b, dan geldt: .
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Veraa93
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jun 2009, 21:18

Re: Hoe moet dat? (A)

Bericht door Veraa93 » 27 jun 2009, 11:30

Dankjewel voor het helpen mensen :)

Enneh, @ Tsagld
Ik doe inderdaad 4VWO en ik schaam mezelf er ook wel voor dat ik het niet helemaal snap!!
Binnen onze school heb je 4 richtingen wiskunde en er is 1 richting waarby er maar 8 mensen zitten, juist, Wiskunde C ;-).. Ik ben er gewoon slecht in.. ik zie gewoon niet hoe ik sommige dingen moet oplossen.. Geef mij maar talen ;-)
Wat betreft dat programma, omdat ik Wiskunde C doet MOET ik dat programma doen...
Ik moet daarbij sommen maken en die worden nagekeken.. vandaar ;-)

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Hoe moet dat? (A)

Bericht door arno » 27 jun 2009, 12:41

Veraa93 schreef: ik schaam mezelf er ook wel voor dat ik het niet helemaal snap!!
Dat is nergens voor nodig. Bij wiskunde gaat het vaak om het zien van de juiste methode, en dat is een kwestie van vertrouwd proberen te raken met bepaalde technieken. De een is daar beter in dan de ander.
Veraa93 schreef:Ik ben er gewoon slecht in.. ik zie gewoon niet hoe ik sommige dingen moet oplossen..
Misschien kun je iets met de volgende suggesties die ik onlangs mailde naar een ander meisje:
-ga na wat er is gegeven en wat er gevraagd wordt
-stel een stappenplan op, waarin je aangeeft welke formules, eigenschappen en definities
je moet gebruiken en in welke volgorde
-voer je stappenplan uit en controleer daarbij elke stap
-ga na of de oplossing die je hebt gevonden juist is.
Wiskunde beoefenen is vertrouwd raken met een bepaalde systematiek. De kunst is om te weten welke oplossingsmethode voor een bepaald probleem geschikt is, en om daar achter te komen moet je eerst inzicht hebben in de aard van het probleem zelf.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Veraa93
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jun 2009, 21:18

Re: Hoe moet dat? (A)

Bericht door Veraa93 » 28 jun 2009, 23:54

Dankjulliewel mensen voor al jullie hulp !
Ik denk dat het al een stuk beter gaat, ik snap het in ieder geval wel beter! ;)

Plaats reactie