5 vergelijkingen 7 onbekende

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
Kai Bakker
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2009, 15:55

5 vergelijkingen 7 onbekende

Bericht door Kai Bakker » 08 jul 2009, 12:35

Ik zit met het volgende probleem, ik heb 5 vergelijkingen, en 7 onbekende. Hier staan ze:

e^2 = c^2 + (f - a)^2
e^2 = d^2 + (g - b)^2
(f + 1/2*g)^2 = a^2 + c^2
(3/2*g)^2 = d^2 + b^2
g^2 = (c - d)^2 + (f + g - b - a)^2

Nu wil ik dit reduceren tot een vergelijking in de form van
e = een functie waar alleen f en g worden gebruikt.
Met de hand is dit lijkt mij, onbegonnen werk, dus is er op het internet een tool waarmee dit opgelost kan worden.
Het maakt verder niet uit hoe ingewikkeld deze vergelijking is. Want het is uit eindelijk een formule die ik wil gebruiken in php. Het zouden eventueel ook meerdere formules mogen zijn.
Volgens mij zou dit moeten kunnen, maar heb geen idee hoe ik dit oplos.
Alvast bedankt
Groeten Kai.

Kai Bakker
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2009, 15:55

Re: 5 vergelijkingen 7 onbekende

Bericht door Kai Bakker » 20 jul 2009, 11:06

Ooh volgens mij heb ik inmiddels een vergelijking gevonden die klopt, ik heb hem niet bewezen, maar dat vind ik op het moment teveel werk. Het is:

Maar nu zit ik met het volgende probleem (dit lijkt totaal geen verband te hebben met het voorgaande, maar dat heeft het wel):
Ik heb nu twee vergelijkingen:
s^2 = (x - a)^2 + (y - c)^2
t = (x - b)^2 + (y - d)^2

Van deze twee wil ik het snijpunt bepalen, dit zou best moeten kunnen volgens mij maar het lukt mij niet, dus ik wil een vergelijking als: y = iets met alle variabele behalve x en y, alvast bedankt
Groeten Kai

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: 5 vergelijkingen 7 onbekende

Bericht door arno » 20 jul 2009, 18:22

Als je 5 vergelijkingen met 7 onbekenden hebt hou je 2 onbekenden over. Het is wel mogelijk om de overige 5 onbekenden in deze 2 onbekenden uit te drukken.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Kai Bakker
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2009, 15:55

Re: 5 vergelijkingen 7 onbekende

Bericht door Kai Bakker » 23 jul 2009, 16:58

Ik snap niet precies wat je bedoelt, maar ik weet wel vrij zeker dat dit klopt voor het doeleinde waarvoor ik het wil gebruiken

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: 5 vergelijkingen 7 onbekende

Bericht door arno » 23 jul 2009, 18:03

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Stelsel_va ... elijkingen voor een nadere uitleg over het verband tussen het aantal vegelijkingen en het aantal onbekenden in die vergelijkingen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie