Hulp nodig

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
EvdK
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2009, 19:02

Hulp nodig

Bericht door EvdK » 17 jul 2009, 19:14

Hey iedereen,

Een vriend en ik zijn bezig met het leren van een wiskunde toets voor toelating op de universiteit. Een groot deel van de vereiste stof hebben wij zelfstandig tot ons genomen. Echter nu zijn we begonnen met het hoofstuk differentiëren en hier lopen we tegen een gigantische muur aan omdat we er weinig van begrijpen. Het probleem ligt waarschijnlijk aan de basis van het onderwerp waardoor wij geen opstapje hebben om de moeilijkere gedeeltes te begrijpen.

We volgen het boek van Jan de Craats en dit boek heeft weinig tot geen uitwerkingen waardoor we dus alleen kale antwoorden tot onze beschikking hebben. Een van de eerste sommen, waar wij dus al niet uitkomen, is als volgt:

2x^2-3

Dit moeten we differentiëren tot het volgende:

-5+4x

De 4x is nog duidelijke namelijk: x n-1 = 2x2 = 4 en x^2 - x^1 = x waardoor je 4x overhoud. Mijn vraag is echter waar de -5 vandaan komt.

Hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen.

Alvast bedankt!

PS: nee ik weet niet hoe ik een kwadraat invoeg :D

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Hulp nodig

Bericht door arno » 18 jul 2009, 12:38

Als je uit zou gaan van 2x²-5x+3 zou dit wel 4x-5 als afgeleide geven, dus het is mogelijk dat er een fout in het antwoord staat of dat je bij het overnemen van de opgave iets bent vergeten.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie