Juiste notatie voor conditioneel sommeren

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
Pepijn de Vries
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2009, 14:30

Juiste notatie voor conditioneel sommeren

Bericht door Pepijn de Vries » 01 okt 2009, 14:51

Ik ben op zoek naar de juiste notatie voor sommeren onder specifieke condities. Bij de notatie worden alle waarden van gesommeerd. Ik wil echter alleen de waarden van sommeren waarbij geldt: , waarbij een andere parameter gekoppeld aan is en een constante. Alleen 's waarbij deze voorwaarde geldt moeten dus worden gesommeerd.

Mijn vermoeden is dat de notatie zo iets moet zijn:



Kan iemand mijn vermoeden bevestigen? Of anders aan de juiste notatie helpen?

Alvast mijn dank!

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Juiste notatie voor conditioneel sommeren

Bericht door arie » 02 okt 2009, 22:35

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Summation onder het kopje Notation tot aan special cases (de Engelse versie is op dit punt duidelijker dan de Nederlandse).
Je hebt veel vrijheden, zoals aangegeven onder "one often sees generalizations". Het gaat er vooral om dat je notatie duidelijk is voor anderen. Als je een verslag schrijft, definieer dan ook helder en ondubbelzinnig wat je met je notatie bedoelt.

Indien het bijvoorbeeld gaat om een beschrijving vanuit een programmeertaal of database programma, blijf dan bij voorkeur ook zo dicht mogelijk bij de taal van dat programma.
Gebruik je in je programmeertaal de constructie for(i=1; i<10; i=i+1), dan ligt in je sigmanotatie het subscript 1 <= i < 10 voor de hand, heb je in je taal daarentegen een constructie (for i=1..9: do ...), kan je onder je sigma schrijven i = 1..9

In jouw voorbeeld lijkt het me iets meer voor de hand te liggen om die N naar beneden te halen en onder de sigma te schrijven:
1<=i<=N;
p(i)=c

dan weet je ook meteen dat die N bij de i hoort. Als je meerdere condities hebt zoals hier, zie je vaak een komma of een puntkomma ertussen om ze van elkaar te scheiden. Ik schrijf dergelijke condities bij voorkeur onder elkaar i.p.v. naast elkaar, maar ook dat is niet aan strikte regels gebonden.

Plaats reactie