Help!!!!!

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
zomerhuis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2010, 08:36

Help!!!!!

Bericht door zomerhuis » 07 feb 2010, 08:43

Ik heb een vraag waar ik maar niet uitkom.
Mensen hebben 5 vragen beantwoord. Elke vraag kon een score worden gegeven van 1 tm 4. Scores worden bij elkaar opgeteld. Deze getallen zijn bekend.
Nu blijkt dat waar mensen een 4 score op een vraag hebben gegeven het eigenlijk 1 had moeten zijn.
De verdeling zoals die is gebruikt moeten worden omgekeerd.
1=4
2=3
3=2
4=1
Ik heb alleen de sommen van de verschillende personen. Hoe kan ik deze som omzetten naar die andere schaal???
Wie kan mij hiermee helpen??

Anoniem

Re: Help!!!!!

Bericht door Anoniem » 07 feb 2010, 11:11

Zomerhuis,

Een passende titel voor je probleem!
Wat valt je op als je de 'oude' score optelt bij de 'nieuwe' score van een antwoord?

'oud' A + 'nieuw' A = ...
'oud' B + 'nieuw' B = ...
'oud' C + 'nieuw' C = ...
'oud' D + 'nieuw' D = ...

Anoniem

zomerhuis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2010, 08:36

Re: Help!!!!!

Bericht door zomerhuis » 07 feb 2010, 11:14

Ok , als ik oud en nieuw optel is de som constant 5. Maar ik heb nog steeds geen flauw idee wat ik er verder mee moet. Ik moet deze variabele namelijk onder spss omzetten naar een nieuwe variabele. Daarvoor heb ik en formule nodig. Naar mijn mening al alles geprobeerd. Moet ik dan de oude score maal 5 doen en dan gedeeld door? Het antwoord moeten weer hele getallen zijn.
PS: ik snap best dat het beter is als ik zelf weet waar ik mee bezig ben en het principe snap ik ook wel, maar de formules ontgaan me. Ik moet dit doen in het kader van een schakelprogramma sociologie aan de RUG. Ik kies niet voor niets voor een sociale studie, het is nog een geluk dat ik 15 jaar geleden eindexamen wiskunde A op de Havo heb gedaan. Maar hier kom ik niet uit.

Anoniem

Re: Help!!!!!

Bericht door Anoniem » 07 feb 2010, 11:27

Zomerhuis,

Dus 'oud' A + 'nieuw' A = 5 => 'nieuw' A = 5 - 'oud' A
Schrijf de sommatie eens op van een willekeurig antwoord van 2 vragen.
Wat zie je dan?

Anoniem

zomerhuis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2010, 08:36

Re: Help!!!!!

Bericht door zomerhuis » 07 feb 2010, 11:48

Dan zie ik dat ik allemaal min getallen. Misschien wel belangrijk om te zeggen dat alle scores minimale score hebben van 5 en maximale score van 20. En voor iemand met mininale score 5 moet dat 20 worden. en iemand met maxiamel score 20 moet dat 5 worden.
Dus als ik nu oude score 20 heb. Dan doe ik 5-oude score=5-20=-15.
en bij een score van 5: 5-5=0> Volgens mij is de oude score de nieuwe score. Omdat als ik er telkens weer 20 bij doe kom ik uit op de score die ik wil hebben. Of kijk ik weer verkeerd.

Anoniem

Re: Help!!!!!

Bericht door Anoniem » 07 feb 2010, 12:11

Zomerhuis,

Ik zie geen antwoord op mijn vraag over antwoorden op 2 vragen! DUS bv AB, AD, BC
Werk deze eerste eens uit. Bekijk de oude score en de nieuwe score.

Anoniem

zomerhuis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2010, 08:36

Re: Help!!!!!

Bericht door zomerhuis » 07 feb 2010, 12:21

Oke ik wil de nieuwe score voor 2 oude scores namelijk 16 en 12.
Nieuw= 5-16=-11
Nieuw=5-12=-7
nieuw+oud= 5
-7+12=5
-11+16=5

Anoniem

Re: Help!!!!!

Bericht door Anoniem » 07 feb 2010, 12:54

Zomerhuis,

Waarom blijf je terug komen op antwoorden met 5 vragen? Ik vraag om te kijken naar 2 vragen.
antwoord vraag1 - antwoord vraag2
A - B => score oud & score nieuw => 'oud' A + 'oud' B & 'nieuw' A + 'nieuw' B => 1+2 & 4+3
A - D => score oud & score nieuw => ...
B - C => score oud & score nieuw => ...
B - B => score oud & score nieuw => ...
.....

Anoniem

zomerhuis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2010, 08:36

Re: Help!!!!!

Bericht door zomerhuis » 07 feb 2010, 13:04

Anoniem schreef:Zomerhuis,

Waarom blijf je terug komen op antwoorden met 5 vragen? Ik vraag om te kijken naar 2 vragen.
antwoord vraag1 - antwoord vraag2
A - B => score oud & score nieuw => 'oud' A + 'oud' B & 'nieuw' A + 'nieuw' B => 1+2 & 4+3
A - D => score oud & score nieuw => ...1+4 = 4+1 5 5
B - C => score oud & score nieuw => ...2+3 = 3+2 5 5
B - B => score oud & score nieuw => ...3+3 = 2+2 6 4
.....

Anoniem
Kom ik weer terug op wat ik net zei: ik zie het gewoon niet. Misschien kan iemand anders me helpen???
PS Ik ben geen wiskundige, doe niet voor niets een sociale studie, zit te zweten op spss en wil de master doen zodat ik naast mijn 2de graad maatschappijleer, mijn eerste graad maatschappijleer kan helpen. Wie oh wie is de barmhartige wiskunde samaritaan

Anoniem

Re: Help!!!!!

Bericht door Anoniem » 07 feb 2010, 21:54

Zomerhuis,

Het is misschien handiger om de vragen, die ik stel, te begrijpen dan domweg via de PB om de oplossing te vragen. Je studie verwacht toch enige kennis op dit niveau. Genoeg moraalridder gespeeld.

Bij 1 vraag is de 'nieuwe' score gelijk aan 5 min de 'oude' score.
Bij 2 vragen zie je dat de 'oude' score plus de 'nieuwe' score altijd 10 is.
Dus de 'nieuwe' score is gelijk aan 10 min de 'oude' score. Kijk naar de keuze AD en BC om te zien dat de antwoorden niet van belang zijn als je de oude score weet!

'nieuwe' score =>
'nieuwe' antwoord1 + 'nieuwe' antwoord2 =>
(5 - 'oude' antwoord1) + (5 - 'oude' antwoord2) =>
10 - 'oude' antwoord1 - 'oude' antwoord2 =>
10 - 'oude' score
Dus 'nieuwe' score = 10 - 'oude' score

Bekijk nu eens wat de 'oude' score en de 'nieuwe' score is van AAAAA, BBBBB, CCCCC en DDDDD.
Probeer deze ook in de vorm 'nieuwe' score = a - 'oude' score te schrijven. Waarbij a een getal is.

Nu maar hopen dat dit de lastigste vraag mbt SPSS is!

Anoniem

zomerhuis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2010, 08:36

Re: Help!!!!!

Bericht door zomerhuis » 08 feb 2010, 08:41

Ik geloof dat ik er zelf uitgekomen ben. Kreeg een helder moment vanacht.

De minimale score =5. De maximale score =20.

Dus een score ligt daar ergens tussen. Ik weet ook dat iemand met een oude score 5 een nieuwe score van 20 moet hebben. En iemand met een oude score van 20 moet een nieuwe score van 5 krijgen.
Dus volgens mij is dit e omvattende formule.
Minimum +maximum= 5+20 =25
Nieuwe score = 25 - oude score.
Even checken:
nieuwe score = 25-20=5
Nieuwe score= 25-5= 20
Dus volgens mij klopt het dan ook voor alle getallen die daar tussen liggen.
Heel erg bedankt voor het meedenken Anoniem.

Plaats reactie