Volumeberekning via integralen: wentelen om as: y=1

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
klikkie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2008, 14:44

Volumeberekning via integralen: wentelen om as: y=1

Bericht door klikkie » 27 mar 2010, 16:44

hallo

voor het berekenen van volumes via integralen voor functies die je wentelt om de x-as doe je gewoon pi maal de integraal van de functie in het kwadraat. Dat heb ik gedaan voor de sinusfunctie in interval (0, 2pi). Daarvoor bekwam ik pi^2, wat juist was.

Maar nu moet ik diezelfde sinusfunctie over hetzelfe interval wentelen over de as met vlg: y=1. Nu weet ik niet hoe ik dat in godsnaam moet doen!
Ik heb al zitten denken van: als je wentelt om de x-as, dan is de y waarde nul, en nu is hij 1, maar ik weet niet hoe ik dit zou kunnen gebruiken.
Wie helpt me?

Alvast bedankt!

klikkie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2008, 14:44

Re: Volumeberekning via integralen: wentelen om as: y=1

Bericht door klikkie » 27 mar 2010, 17:31

ik dacht dat ik op de prachtige ingeving was gekomen om de grafiek te verschuiven over 1 (dus de d in de formule van de sinusfunctie, dus maakte ik er maar y=sinx +1 van, en daarvan heb ik het volume berekend. Maar ik kom verkeerd uit. Ofwel heb ik een rekenfout gemaakt, wat goed mogelijk is. Of moest ik misschien om de een of andere reden y= sinx -1 gedaan hebben? Of zou het iets zijn van y= sin(x+1) ?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Volumeberekning via integralen: wentelen om as: y=1

Bericht door SafeX » 27 mar 2010, 18:44

Je moet er een plaatje bij maken.
Hoe ziet het plaatje er uit als je wentelt om de x-as. y=sin(x) en y is de afstand tot de x-as (y=0).
Wat is nu de afstand tot y=1.

klikkie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2008, 14:44

Re: Volumeberekning via integralen: wentelen om as: y=1

Bericht door klikkie » 27 mar 2010, 19:28

Maar ik heb er een tekeningetje bij gemaakt, hoor. Dat is het eerste wat ik doe, maar echt veel meer heeft het me niet geholpen xD
En ja, als je wentelt rond de x-as is,dan is y inderdaad nul, en bij deze nieuwe as is y=1. Dat begrijp ik; Maar ik weet totaal niet wat ik er mee kan aanvangen?

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Volumeberekning via integralen: wentelen om as: y=1

Bericht door arno » 27 mar 2010, 19:41

Hint: ga eerst eens na hoe de oppervlakte van het vlakdeel, begrensd door de x-as, de grafiek van de sinusfunctie en de lijn y = 1, er precies uitziet.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Volumeberekning via integralen: wentelen om as: y=1

Bericht door SafeX » 27 mar 2010, 19:56

Wat we ook kunnen doen is y=sin(x) verschuiven zodat je kan wentelen rond de x-as. Wat wordt y?

Plaats reactie