rechte lijn

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
arjo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2010, 11:34

rechte lijn

Bericht door arjo » 18 apr 2010, 12:38

geachte forumleden ik zit met een voor jullie misschien wat vreemd probleem, maar ik stel de vraag toch maar.. Ik heb een geschil met mijn buren over een schutting, details zijn niet echt belangrijk, maar zeg maar, dat wij met de rechter zijn overeengekomen dat mijn schutting een stukje verplaatst moet worden.

De rechter stelt: vanaf daar wordt de huidige schutting verplaatst , zodat deze in 1 rechte lijn naar de rijweg loopt.

Nu is mijn vraag wat is 1 rechte lijn in de wiskunde,

ik heb wel een schets, maar kan deze helaas niet als bijlage meezenden

Al vast bedankt voor jullie medewerking

Arjo

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: rechte lijn

Bericht door arno » 18 apr 2010, 12:41

Een rechte lijn (de term lijnstuk is eigenlijk beter) is per definitie de kortste afstand tussen 2 punten.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

arjo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2010, 11:34

Re: rechte lijn

Bericht door arjo » 18 apr 2010, 16:08

Dank..

maar als dan zeg maar de eerste 5 meter "recht" zijn en dan
vervolgens 5 meter in het verlengde van deze lijn deze zich vervolgt zeg maar
onder een hoek van ongeveer 15 tot 20 graden t.o.v de eerste 5 meter ( dus eigenlijk een rechte lijn met een bocht of een knik erin)

Spreekt men dan nog over een
rechte lijn of is het dan een kromme geworden??

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: rechte lijn

Bericht door arno » 18 apr 2010, 18:57

Juridisch gezien zullen de eerste 5 meter waarschijnlijk wel als "in één rechte lijn" worden opgevat, maar de overige 5 meter niet. Je dient je daarbij te realiseren dat wiskundige begrippen abstracte begrippen zijn die niets met de werkelijkheid te maken hebben zoals wij die waarnemen. Als je een tekening op schaal zou maken (zeg schaal 1: 50), dan zou je eerst een lijnstuk van 10 cm hebben met daarachter een zelfde lijnstuk, maar dan onder een bepaalde hoek met het eerste lijnstuk. Juridisch gezien liggen het beginpunt en het eindpunt van het eerste lijnstuk en het beginpunt en het eindpunt van het tweede lijnstuk dan nog wel in één rechte lijn, maar het beginpunt van het eerste lijnstuk en en het eindpunt van het tweede lijnstuk niet meer, vanwege de hoek die beide lijnstukken met elkaar maken.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie