Logaritmes (en hum domein?)

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
7thwave
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 apr 2010, 12:38

Logaritmes (en hum domein?)

Bericht door 7thwave » 28 apr 2010, 12:49

Beste lezer,

Mijn vraag: mag in onderstaand logaritme zowel a als b negatief zijn?

log (a/b)=

Waarom de vraag: (a/b)> 0 dus lijkt het of de formule kan werken. Echter, conform logregels kan e.e.a. herschreven worden tot:

log (a/b) = log a - log b waarbij dus zowel a als b niet negatieg mogen zijn.

Waar zit mijn denkfout in deze?

Mvrgr,

Luc

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Logaritmes (en hum domein?)

Bericht door David » 28 apr 2010, 13:07

Hallo 7thwave,

Volgens mij moet je hiervoor over naar complexe getallen. Ik gebruik hier een voorbeeld met grondtal e.
.

Er geldt met complexe getallen:


Lijkt me niet een denkfout, maar een reden om van complexe getallen gebruik te maken.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Logaritmes (en hum domein?)

Bericht door op=op » 28 apr 2010, 13:23

De logaritme is gedefinieerd op de positieve reële getallen.
Er geldt voor :
.

Er bestaan geen aparte regels voor , dus moet je wat creativiteit gebruiken om de formule te kunnen gebruiken.

Voor en geldt:


Wat daco doet is nogal griezelig. Je kunt in de theorie van complexe getallen de logaritmen van negatieve getallen definiëren, maar daar botweg de rekenregels voor de reële getallen op toe passen is tricky.
In gevorderde cursussen complexe getaltheorie wordt de juist gedefinieerd voor alle complexe getallen behalve de negatieve getallen en 0.

Zo griezelig zelfs dat het niet klopt.
Vul maar eens in en concludeer daaruit dat .
of in .
Voor de kenners:
Het probleem is dat de een (discontinue) sprong maakt bij de negatieve as. In de formules worden optellingen omgezet in vermenigvuldigingen, en vermenigvuldigingen zijn draaiingen. Draai je de verkeerde kant op, dan gaat het fout. Les: Het is leuk dat je de logaritme van negatieve getallen kunt definiëren, maar vergeet ze daarna onmiddellijk, want je kunt er alleen fouten door maken.
Met de wortel uit negatieve getallen heb je hetzelfde. De complexe wortel maakt bij de negatieve as een sprong. Draai je de verkeerde kant op, dan gaat het fout. Moraal: De wortel van negatieve getallen definiëren is grappig (en eenvoudig te doen: definieer als ), maar vergeet het daarna en gebruik het niet (of alleen symbolisch).

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Logaritmes (en hum domein?)

Bericht door SafeX » 28 apr 2010, 16:28

Ik begrijp het probleem niet.
Als a en b kleiner dan 0 zijn is de breuk positief: dus a/b=(-a)/(-b) en je kan je rekenregel weer gebruiken:
log(ab)=log(-a)+log(-b) enz.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Logaritmes (en hum domein?)

Bericht door David » 28 apr 2010, 19:05

In het reële assenstelsel bestaat een logaritme van een negatief getal niet.
op=op schreef:Vul maar eens in en concludeer daaruit dat .
of in .
Als ik discrimineer tussen reële en complexe getallen, vind ik met
en ,


Of



Lijkt mij dat als je ervoor kiest omcomplexe getallen te gebruiken, je dat voor alle getallen moet doen.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Logaritmes (en hum domein?)

Bericht door op=op » 28 apr 2010, 20:33

Selectief shoppen is jezelf voor de gek houden.



Wat ik ook invul, dit kan ik niet rechtbreien. Of wou je beweren dat ?
En bovendien,
waarom is in
en gelijk aan 0 in ???

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Logaritmes (en hum domein?)

Bericht door David » 28 apr 2010, 20:43

Wat wil je weergeven, doe eens zonder LateX

Het is omslachtig om het met complexe getallen te doen omdat je -1 op verschillende manieren kan weergeven; of zelfs

en dan vind je

en
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Logaritmes (en hum domein?)

Bericht door op=op » 28 apr 2010, 20:46

Dat heet selectief shoppen.
Daar heb je niets aan.
zowel in de reële ruimte als in de complexe ruimte.
De log is een functie!!!
Geen zaken door elkaar gooien.
In de reële ruimte ga je ook niet shoppen en de ene keer zeggen dat en als je het beter uitkomt er van maken .
Wat in R onzin is is in C ook onzin.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Logaritmes (en hum domein?)

Bericht door David » 28 apr 2010, 20:51

Ook: in de complexe ruimte. Wanneer heb je volgens jou iets aan die wiskunde? Heb je in het complexe vlak geen functies volgens jou?

en anders gebruiken we het alleen symbolisch
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Logaritmes (en hum domein?)

Bericht door op=op » 28 apr 2010, 21:22

Een functie heeft (en dat weet jij ook) in R dezelfde betekenis als in C.
log is een functie. In C is het definitiegebied C\.
waarbij . DUS log(1) = 0.

Je kunt een andere functie definiëren (maar die kun je dan niet log noemen, want die definitie ligt vast; laten we hem Log noemen).
Zeg Log heeft definitiegebied C\, met Log(x) = log(x) + in kwadrant 1,2 en 4 en met Log(-1) = .
Dat is dan wel een andere functie.
Log(-1) bestaat wel en je kunt de somformule gebruiken als je binnen zijn domein blijft.
log(-1) bestaat niet, want dat geeft problemen met de somformule omdat een verkeerde draairichting de zaak in de soep laat lopen.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Logaritmes (en hum domein?)

Bericht door David » 29 apr 2010, 01:48

Ok, dit is me redelijk duidelijk, bedankt, maar ik heb het me zo proberen voor te stellen, met een ander voorbeeld. Je kan zoiets: en dan wat gehele waarden voor k invullen. Dan vind je dus bijvoorbeeld etc. Maar dat betekent niet dat allemaal hetzelfde zijn.

Maar hoe ziet het dan, met bijv. deze , mag je voor x alle reële waarden tussen en invullen, zelfs als ze met formules geschreven zijn, bijv. ook etc.?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Logaritmes (en hum domein?)

Bericht door op=op » 29 apr 2010, 08:06

De verschijnselen in C doen zich ook voor in R.
b.v. in R:
.

Dan is en niet
omdat het ons ineens beter uitkomt.

Om de arcsin te definiëren hebben we een zo groot mogelijk gebied gekozen waarbinnen de sinus nog inverteerbaar is. De keuze is gevallen op het gebied .

Bij de complexe definitie voor arcsin doe je precies hetzelfde. Je zoekt dus een zo groot mogelijk open gebied in C waarbinnen de sinus inverteerbaar is. Het is een cirkel met straal rond O.

Bij logaritmen doet zich het verschijnsel voor dat de in R precies 1 oplossing heeft en dus dat de inverse uniek is en log(x) bestaat voor x>0, terwijl in C de vergelijking oneindig veel oplossingen heeft en dat we een gebied moeten kiezen waarbinnen de inverse bestaat. We hebben gekozen voor het open gebied C\ met .

In C kiezen we altijd een open gebied (dus zonder rand) als domein, omdat op de rand de formules soms waar en soms onwaar zijn vanwege de sprong in de functie. Als je binnen het domein blijft kun je de formules toepassen.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Logaritmes (en hum domein?)

Bericht door David » 29 apr 2010, 08:17

Ok, de moraal van dit verhaal is dan dat je als meer oplossingen in een formule hetzelfde antwoordt geven, er een besluit is genomen over een domein zodat er 1 antwoord juist is. Klopt dat?
Over het gebied van arcsin(x) met domein [-0.5\pi,0.5\pi], dat klopt en wat ik zei niet.

Blijkbaar heeft 7thwave iets anders bedoelt. Ik zal het topic splitsen.

edit: Dergelijke vraag is eerder behandeld.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Logaritmes (en hum domein?)

Bericht door op=op » 29 apr 2010, 08:24

Ja dat klopt.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Logaritmes (en hum domein?)

Bericht door David » 29 apr 2010, 08:31

Ok, dank je wel voor je uitleg en zo'n feedback. Door dit als een discussie te behandelen heb ik gemerkt dat het heel leerzaam is.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie