in de knoop met functieonderzoek
in de knoop met functieonderzoek
Hallo,
ik heb een probleem met het zoeken naar x-waarden van de lokale minima en maxima.
vb.
dus volgens wat ik lees op internet moeten de lokale minima en maxima van deze functie gelijk zijn aan de nulpunten van de afgeleide.
dus:
dan kom ik uit: x= 16 en x= 52/3, volgens de oplossing van deze oefening ben ik fout en is het antwoord 7/3 (minimum) en -1 (maximum) wat doe ik verkeerd? en hoe weet ik of het een minimum is of een maximum?
alvast bedankt
ik heb een probleem met het zoeken naar x-waarden van de lokale minima en maxima.
vb.
dus volgens wat ik lees op internet moeten de lokale minima en maxima van deze functie gelijk zijn aan de nulpunten van de afgeleide.
dus:
dan kom ik uit: x= 16 en x= 52/3, volgens de oplossing van deze oefening ben ik fout en is het antwoord 7/3 (minimum) en -1 (maximum) wat doe ik verkeerd? en hoe weet ik of het een minimum is of een maximum?
alvast bedankt
Laatst gewijzigd door harmen251 op 29 mei 2010, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: in de knoop met functieonderzoek
Hoe heb je de opl van 3x²-4x-7=0 bepaald?
Re: in de knoop met functieonderzoek
Hallo Harmen,
Ik kan niet zeggen wat je verkeerd doet, want je geeft alleen antwoorden.
Snap je dat de x-coördinaten van extreme waarden van je f(x) gelijk zijn aan de x-coördinaten van de snijpunten met de x-as van f´(x), ofwel de lokale minima en maxima van deze functie gelijk zijn aan de nulpunten van de afgeleide, zoals je zegt?
Probeer een grafiek te tekenen.
Om gevraagde x-coördinaten van f´(x) te vinden, kan je de abc-formule toepassen.
Die luidt:
Omdat de a van je f(x) (het getal voor x^3) 1 is, ofwel groter dan 0, zal de grafiek na de extreme waarde met de grootste x-coördinaat alleen maar stijgen. Mijn wiskunde-docent legde het zo uit: een derdegraads vergelijking is een slinger. als de a groter is dan 0, stijgt de slinger, als die kleiner is, dan daalt de slinger. Dit klopt niet helemaal; tussen de top en het dal daalt de grafiek, maar het gaat om het idee.
Kom je zo verder?
Ik kan niet zeggen wat je verkeerd doet, want je geeft alleen antwoorden.
Snap je dat de x-coördinaten van extreme waarden van je f(x) gelijk zijn aan de x-coördinaten van de snijpunten met de x-as van f´(x), ofwel de lokale minima en maxima van deze functie gelijk zijn aan de nulpunten van de afgeleide, zoals je zegt?
Probeer een grafiek te tekenen.
Om gevraagde x-coördinaten van f´(x) te vinden, kan je de abc-formule toepassen.
Die luidt:
Omdat de a van je f(x) (het getal voor x^3) 1 is, ofwel groter dan 0, zal de grafiek na de extreme waarde met de grootste x-coördinaat alleen maar stijgen. Mijn wiskunde-docent legde het zo uit: een derdegraads vergelijking is een slinger. als de a groter is dan 0, stijgt de slinger, als die kleiner is, dan daalt de slinger. Dit klopt niet helemaal; tussen de top en het dal daalt de grafiek, maar het gaat om het idee.
Kom je zo verder?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: in de knoop met functieonderzoek
met bhv de discriminantSafeX schreef:Hoe heb je de opl van 3x²-4x-7=0 bepaald?
dus D=b²-4ac = 100
en dan
(-4+-100)/6 = 16 en 52/3
Laatst gewijzigd door harmen251 op 29 mei 2010, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: in de knoop met functieonderzoek
die abc formule heb ik gebruikt.daco schreef:
Om gevraagde x-coördinaten van f´(x) te vinden, kan je de abc-formule toepassen.
Die luidt:
Omdat de a van je f(x) (het getal voor x^3) 1 is, ofwel groter dan 0, zal de grafiek na de extreme waarde met de grootste x-coördinaat alleen maar stijgen. Mijn wiskunde-docent legde het zo uit: een derdegraads vergelijking is een slinger. als de a groter is dan 0, stijgt de slinger, als die kleiner is, dan daalt de slinger. Dit klopt niet helemaal; tussen de top en het dal daalt de grafiek, maar het gaat om het idee.
Kom je zo verder?
ok, dat begrijp ik
maar aangezien ik het dan toch juist doe is de oplossing verkeerd? maar bij alle andere oefeningen zijn mijn uitkomsten ook verkeerd dus dat betwijfel ik.
Re: in de knoop met functieonderzoek
Zie je dat ik de wortel neem van de discriminant?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: in de knoop met functieonderzoek
hoe idioot van mij
dan bekom ik -7/3 en 2/3 maar nog altijd niet juist
dan bekom ik -7/3 en 2/3 maar nog altijd niet juist
Re: in de knoop met functieonderzoek
Ach, idioot is het niet, je leert weer bij. Nou het gaat vooruit, maar het je nog nooit zo gezien met het wortelteken? Maar wat je eerst kan doen is de wortel trekken van de discriminant en daarmee verder werken, dan maak je minder fouten.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: in de knoop met functieonderzoek
dat doe ik normaal ook altijd maar ben nogal wat slordig
Edit: uit het gesplitste topic, om 22.59:
Edit: uit het gesplitste topic, om 22.59:
harmen251 schreef:verder doe ik de 2de afgeleide en vul ik de nulpunten in van de eerste afgeleide als dat positief is dan is het een minimum en negatief een maximum. klopt toch?
Laatst gewijzigd door David op 29 mei 2010, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: gesplitst topic
Reden: gesplitst topic
Re: in de knoop met functieonderzoek
Ja, de formule is goed, maar vkw(100)=10 en b=-4, dan moet volgen x=7/3 of x=-1harmen251 schreef:met bhv de discriminantSafeX schreef:Hoe heb je de opl van 3x²-4x-7=0 bepaald?
dus D=b²-4ac = 100
en dan
(-4+-100)/6 = 16 en 52/3
Nu verder.
Wat is nu het tekenverloop van f'. Weet je wat ik bedoel?
Re: in de knoop met functieonderzoek
Ja, dat klopt maar waarom niet met het tekenschema van f'. Dat heb je niet geleerd?harmen251 schreef:verder doe ik de 2de afgeleide en vul ik de nulpunten in van de eerste afgeleide als dat positief is dan is het een minimum en negatief een maximum. klopt toch?
De tweede afgeleide hier is eenvoudig maar dat is het lang niet altijd en bovendien moet je toch de meetkundige betekenis van f' tov de grafiek van de functie f kennen of ... ?
Nog iets: 'zie' je dat f'(x)=0 een opl x=-1 heeft (zonder veel rekenwerk)?
Opm: Een nieuwe opgave graag in een nieuwe post.
Re: in de knoop met functieonderzoek
Sorry, zal het onthouden voor de volgende keer.SafeX schreef:Ja, dat klopt maar waarom niet met het tekenschema van f'. Dat heb je niet geleerd?harmen251 schreef:verder doe ik de 2de afgeleide en vul ik de nulpunten in van de eerste afgeleide als dat positief is dan is het een minimum en negatief een maximum. klopt toch?
De tweede afgeleide hier is eenvoudig maar dat is het lang niet altijd en bovendien moet je toch de meetkundige betekenis van f' tov de grafiek van de functie f kennen of ... ?
Nog iets: 'zie' je dat f'(x)=0 een opl x=-1 heeft (zonder veel rekenwerk)?
Opm: Een nieuwe opgave graag in een nieuwe post.
tekenschema is ook een optie, maar vind het makkelijker om de 2de afgeleide te nemen.
Hoe kan je zien dat x=-1? Ik zie het niet. Ik weet niet echt hoe ik met de e moeten werken in die functie.
Re: in de knoop met functieonderzoek
Je hebt f'(x)=3x²-4x-7, vul eens in x=-1, dus f'(-1)=... .Dit is toch niet nieuw ... ?
Je bent met daco bezig over de e-machten, maar kan je wel 2^(-x) differentiëren?
Je bent met daco bezig over de e-machten, maar kan je wel 2^(-x) differentiëren?
Re: in de knoop met functieonderzoek
bij deze functie zie ik dat wel, maar dacht dat je het over de nieuwe functie had, had niet gezien dat het topic was gesplitst.SafeX schreef:Je hebt f'(x)=3x²-4x-7, vul eens in x=-1, dus f'(-1)=... .Dit is toch niet nieuw ... ?
Je bent met daco bezig over de e-machten, maar kan je wel 2^(-x) differentiëren?
Re: in de knoop met functieonderzoek
Ik vraag dit omdat je voor f'(x) kan schrijven:
f'(x)=(x+1)(...)
Wat moet er in de tweede factor staan en waarom is het nuttig?
f'(x)=(x+1)(...)
Wat moet er in de tweede factor staan en waarom is het nuttig?