Hulp nodig met Differentieren HELP! MORGEN TOETS

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
Gelo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jun 2010, 16:13

Hulp nodig met Differentieren HELP! MORGEN TOETS

Bericht door Gelo » 21 jun 2010, 16:23

Hallo, heb morgen een wiskunde toets ik snap bijna alles maar nu doen ze iets in het antwoorden boek waar ik niks van snap

Als volgt ik moet de kromme uitreken na het differentieren van de formule kom ik op p=(x²-3)/(2x)
Dat klopt ook voor x=0

maar vervolgens moet je die P gaan invullen in de formule hier komt het probleem -(1/3)x³+px²+3x-4

Dus nu moet ik die p in gaan vullen waar ik eerder op uit kom p=(x²-3)/(2x) maar als ik die p ga invullen krijg ik dit ((x²-3)/(2x)).x² dan denk ik je kan die x² gewoon vermenigvuldigen met de teller dus de (x²-3) maar het antwoord boekje doet dit vervolgens ((x²-3).x)/x² maar het is toch gewoon zo dat je daar een denkbeeldige 1 onder kan denken netals bij 2/5 . 2 doet is het toch ook gewoon 4/5 waarom doen ze dit of is het gewoon fout aangezien er wel meerdere fouten in het antwoord boekje zitten?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Hulp nodig met Differentieren HELP! MORGEN TOETS

Bericht door David » 21 jun 2010, 16:32

Hallo Gelo,

Zoals het nu is, kan je de p invullen in de opgave. Dan vind je hopelijk:

Maar kan je de hele opgave laten zien? Liefst in LateX, kan je daarmee werken? Bovenste formule ziet er zo:

Code: Selecteer alles

[Tex]-\frac{1x^3}{3}+\frac{x^3-3x}{2}+3x-4[/Tex]
In het schrijfgedeelte.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gelo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jun 2010, 16:13

Re: Hulp nodig met Differentieren HELP! MORGEN TOETS

Bericht door Gelo » 21 jun 2010, 16:43

Gegeven zijn de functies
stel een formule op van de kromme waarop alle toppen van de grafiek liggen

Het ligt er niet aan dat ik niet snap wat ik moet doen, maar in het invullen van de p die ik goed heb berekend word iets raar gedaan voor mij gevoel aangezien ik gewoon die teller keer de x² doe en hun iets totaal anders

alvast bedankt.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Hulp nodig met Differentieren HELP! MORGEN TOETS

Bericht door David » 21 jun 2010, 16:56

Voor de toppen moet je de afgeleide vinden, en die afgeleide 0 stellen. Het is voor mij lang geleden, dus ik ben nog bezig met hoe ik je verder ga helpen.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gelo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jun 2010, 16:13

Re: Hulp nodig met Differentieren HELP! MORGEN TOETS

Bericht door Gelo » 21 jun 2010, 17:05

Jah dat begrijp ik ook ik heb de formule gediferentieerd en kom uit eindelijk als ik het 0 stel op dit dan ga ik die vervolgens invullen in de forumule niet echt een probleem todat ik
op dit uit kom Ik zou dan gewoon die x² keer de teller doen en zou dan op dit uitkomen maar het antwoord boekje doet dit (die A hoor daar niet het is gewoon x²) dat is het stapje dat ik niet begrijp niet hoe ik het moet dan want zover ik weet kan je de teller gewoon keer die x² doen aangezien dat hetzelfde is als

Edit: LateX: als je in latex ² gebruikt, geeft hij een hoofdletter a met een dakje, liever ^2 in LateX
Laatst gewijzigd door Gelo op 21 jun 2010, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Hulp nodig met Differentieren HELP! MORGEN TOETS

Bericht door David » 21 jun 2010, 17:06

Wat ik heb gedaan, ik weet niet zeker of het goed is:



Met abc-formule en korter schrijven:

kwadrateren



Wat ik deed klopt niet,
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gelo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jun 2010, 16:13

Re: Hulp nodig met Differentieren HELP! MORGEN TOETS

Bericht door Gelo » 21 jun 2010, 17:14

Hmmmm dat begrijp ik al helemaal niet zit nog maar vwo 4 en begrijp die abc formule natuurlijk wel en dat zou ook wel moeten kunnen, maar ik denk dat ik het met alleen moeilijker gaat maken als ik dan die wortel moet gaan gebruiken. maar ik zou graag willen weten of dit goed is =

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Hulp nodig met Differentieren HELP! MORGEN TOETS

Bericht door David » 21 jun 2010, 17:20

Dat ziet er volgens mij goed uit al weet ik niet hoe je dat vond. Je kan vervolgens als x niet 0 is, in de teller en noemer x wegstrepen.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Hulp nodig met Differentieren HELP! MORGEN TOETS

Bericht door arno » 21 jun 2010, 17:49

Je afgeleide ziet er uit als -x²+2px+3 = -(x²-2px-3). Schrijf dit eens in de vorm -(x-q)²+r.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Hulp nodig met Differentieren HELP! MORGEN TOETS

Bericht door SafeX » 21 jun 2010, 18:25

We weten nog altijd niet wat er gevraagd wordt, ik kan 't wel vermoeden maar ...
Moet je de verzameling van de extremen bepalen?

Plaats reactie