oppervlakte aquarium

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
coene369
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2010, 18:07

oppervlakte aquarium

Bericht door coene369 » 29 jun 2010, 18:18

hallo,

ik Wil graag de oppervlakte van mijn hoek aquarium berekenen. het probleem is dat het een hoek aquarium is. en hij heeft 5 hoeken. ik moet de oppervlakte weten omdat ik 2% van deze oppervlakte moet gebruiken voor co2 opname.

hier even een simpele weergave.
Afbeelding

bedankt voor de hulp

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: oppervlakte aquarium

Bericht door SafeX » 29 jun 2010, 18:20

Maak er eerst een grote drh van en trek naderhand de opp van de twee (congruente) drhkjes er weer vanaf.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: oppervlakte aquarium

Bericht door David » 29 jun 2010, 19:02

Hallo coene,

Voor de zekerheid even: hoe groot zijn alle hoeken?
Is de bovenste hoek 90 graden? De hoek uiterst links en de andere hoek uiterst rechts ook 90 graden?
De onderste 2 hoeken 135 graden?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

coene369
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2010, 18:07

Re: oppervlakte aquarium

Bericht door coene369 » 29 jun 2010, 19:36

ja dat klopt de grote van de hoeken

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: oppervlakte aquarium

Bericht door David » 29 jun 2010, 20:08

Ok, dat is nuttig te weten. SafeX helpt je denk ik verder.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: oppervlakte aquarium

Bericht door SafeX » 29 jun 2010, 20:16

Kan je de maten bepalen met de twee kleinere drhkn?
Nog mooier als je er nog zo'n (grote) drh met de lange zijde tegen aan plakt krijg je een vierkant. Klopt dat?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: oppervlakte aquarium

Bericht door David » 29 jun 2010, 20:55

SafeX, je biedt 2 verschillende methoden aan. Gaat dat goedkomen?

Coene,
de eerste aangeboden methode:
De 2 kleine driehoekjes (illusie) zijn gelijkbenig. Een zijde van de kleine driehoek is 20 cm, dat is gegeven. Als je de twee kleinere driehoekjes aan de grote driehoek "plakt" zodat er een grote driehoek is, hoe groot is dan de rechthoekszijde (die aan de hoek van 90 graden, de kortere zijde) Gebruik dan de formule voor de oppervlakte van een rechthoek, ken je die?

Als je dat hebt gedaan, weet je de oppervlakte van de grote driehoek. Maar daar waren 2 kleinere driehoeken aangeplakt. Hoe groot is de oppervlakte van een zo'n kleinere driehoek? Haal de nodige oppervlakte ervanaf.

Kom je zo verder?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

coene369
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2010, 18:07

Re: oppervlakte aquarium

Bericht door coene369 » 29 jun 2010, 21:27

ga dat eens proberen

bedankt voor de hulp.
als het niet lukt laat ik dat wel even weten

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: oppervlakte aquarium

Bericht door David » 29 jun 2010, 21:31

Als dat aan (mede) mij was gericht; graag gedaan, succes en vooral veel plezier dan alvast.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: oppervlakte aquarium

Bericht door David » 30 jun 2010, 10:25

...En de tweede aangeboden methode:
Je krijgt zo een groter vierkant inclusief 2 kleinere vierkantjes aangeplakt.
De zijde van het grote vierkant is te vinden met een zijde van het aquarium en de "illusie" van de kleinere driehoek. Gebruik dan de formule voor de oppervlakte van een vierkant. Haal daar 2 kleinere vierkanten van af, want die zijn er niet. Als dat lukt, vind je een oppervlakte die 2 keer zo groot is als de opp van je aquarium, dus delen door ..?

Verschil tussen eerste en tweede is algebraïsch niet zo groot. Bij de eerste staat de 2 in de noemer, bij de tweede deel je door 2. Vergelijk eigen uitwerking.

De tweede methode vereist wel een extra inzicht: Twee gelijkbenige driehoeken met een tophoek van 90 graden met de hypothenusa (de lange, "schuine" zijde) tegen elkaar, geeft een vierkant. Dat geldt niet alleen voor de grotere driehoek, maar ook voor de twee kleinere. Dat moet je dan niet vergeten.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: oppervlakte aquarium

Bericht door op=op » 30 jun 2010, 17:43

Volgens mij is er in de tekening maar 1 hoek van 90 graden.
Verbindt het meest linkse hoekpunt met het meest rechtse.
Je krijgt dan een driehoek en een gelijkbenig trapezium.

Hoe je de oppervlakte van een driehoek berekent is neem ik aan bekend.
De oppervlakte van een gelijkbenig trapezium = hoogte x gemiddelde breedte.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: oppervlakte aquarium

Bericht door David » 30 jun 2010, 20:10

In de werkelijke situatie zijn 3 hoeken 90 graden, en 2 van 135 graden. Coene bevestigde dat, dus daar mag je vanuitgaan. We zijn uitgegaan van de werkelijke situatie.

Fijn dat de een andere methode aanbiedt. Voor de variatie is dat prettig. Maar vermeldt daar a.u.b bij dat het een andere methode is. Vraag je daarbij af of dit voor Coene een eenvoudige oplossing is in vergelijking met al aangeboden methoden. Dat is van belang. Mogelijk komt er een plaats waar veel verschillende mogelijke uitwerkingen kunnen komen voor hetzelfde probleem.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: oppervlakte aquarium

Bericht door op=op » 30 jun 2010, 21:01

Een simpel bewijs dat er slechts 1 hoek van 90 graden te zien is:
Vul de figuur anders aan tot een vierkant door er een driehoek aan vast te plakken.
Die toegevoegde driehoek is dan een gelijkbenige, rechthoekige driehoek met zijden van 50 bij 50 bij 70.
Dan is volgens Pythagoras .
Dat lijkt me niet te kloppen.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: oppervlakte aquarium

Bericht door David » 30 jun 2010, 21:17

Scherp gezien, maar het gaat om het werkelijke aquarium. Daarvan zijn die hoeken 90 graden. Daarop hebben we de aangeboden methode aangepast. Misschien een meetfout? In werkelijkheid zou de onderste zijde in de tekening dan ongeveer 70,71 cm zijn. Daar heb je een punt.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie