Hausdorff vs box dimensie: ???

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
Loeza
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 sep 2010, 13:44

Hausdorff vs box dimensie: ???

Bericht door Loeza » 25 sep 2010, 21:46

Hoi hoi,

Zou iemand uit kunnen leggen wat nou eigenlijk het verschil is tussen de Hausdorff dimensie en de Box dimensie?

Voor zover ik het begrijp gaat Hausdorff uit van een N aantal ballen met straal r die nodig zijn om een figuur te bedekken. Dit geeft dat N omgekeerd evenredig is met (waarbij D de dimensie van de figuur is). En daaruit komt dus deze formule:

Maar dit is toch eigenlijk ook het principe van de Box dimensie? Of klopt mijn Hausdorff dimensie niet?

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3917
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Hausdorff vs box dimensie: ???

Bericht door arie » 26 sep 2010, 19:14

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Minkowski% ... _dimension onder de kop
"Relations to the Hausdorff dimension"

Kom je hiermee verder?

Loeza
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 sep 2010, 13:44

Re: Hausdorff vs box dimensie: ???

Bericht door Loeza » 26 sep 2010, 20:41

Hoi Arie,

Bedankt voor je reactie.

Ik had die pagina zelf ook al gevonden, maar ik snap het nog steeds niet... Ik begrijp niet wat het verschil is (tussen Hausdorff en Box/Minkowski-Bouligand) want allebei volgen ze toch dezelfde redenering? :?

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3917
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Hausdorff vs box dimensie: ???

Bericht door arie » 27 sep 2010, 18:02

Het verschil is erg subtiel.

Wat weinig strikt geformuleerd:

In de Hausdorff dimensie van verzameling A gebruik je de limiet voor epsilon naar nul van:



waarbij voor een open cover van A geldt dat



(de bollenverzameling die A overdekt).

De grootste moeilijkheid bij het berekenen van de Hausdorff dimensie is het bepalen van



In de box-counting dimension is diam(Ui)^s vervangen door delta^s, waarbij delta=grid size.
Je kan dan afleiden dat:



Waarbij N(A) = aantal vierkanten/kubussen/hyperkubussen die snijden met A ofwel A bevatten.


Voor de meeste gevallen leveren deze dimensies hetzelfde resultaat, ook voor fractale structuren zoals de Cantor verzameling en de Sierpinski fractals.

Een eigenschap van de Hausdorff dimensie is echter dat voor elke aftelbare verzameling (countable set) de Hausdorff dimensie gelijk is aan nul. De verzameling rationale getallen (Q) is aftelbaar, dus ook H(Q)=0.
Voor de box-counting dimensie geldt daarentegen dat voor elke dichte deelverzameling (waaronde Q) van R^n de dimensie gelijk is aan n, dus Db(Q) = 1.

Wikipedia gaf een soortgelijk voorbeeld: voor de rationale getallen in interval [0,1] = Q01 geldt:
H(Q01)=0
Db(Q01)=1

Nog minder strikt geformuleerd:
De Hausdorff dimensie is gebaseerd op een open cover (met bolletjes), de box-dimensie op een finite cover (met kubussen). In de meeste gevallen leveren deze dimensies hetzelfde resultaat, maar voor uitzonderlijke gevallen (bv de aftelbaar oneindige verzamelingen) treden verschillen op.
Bekijk bijvoorbeeld V = de verzameling punten (q,0) in het platte vlak (q element van Q). Q is aftelbaar, dus V bestaat in feite uit een oneindige verzameling losse punten.
Elk punt hierin kan overdekt worden met een Hausdorff-cirkel met straal nul, waarbij epsilon ongehinderd tot nul kan dalen, en de Hausdorff dimensie H(V) = 0 wordt (ook al zijn er oneindig veel punten, elk punt wordt overdekt met een cirkel met straal = diameter = nul).
Echter: als je het vlak nu opdeelt in vierkanten van afmeting delta * delta, zullen er altijd vierkanten zijn die 1 of meer punten (q,0) van V bevatten, waardoor box-dimensie Db > 0. In dit geval: als je delta door m deelt, zullen er m keer zo veel boxen een deel van je verzameling bevatten, waardoor Db(V) = 1.

Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker maak.

Loeza
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 sep 2010, 13:44

Re: Hausdorff vs box dimensie: ???

Bericht door Loeza » 03 okt 2010, 00:07

Hallo Arie,

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide uitleg. Het is me nu zeker een stuk duidelijker. Echt IDEAAL dit forum met van die geniale en behulpzame mensen. :D :D

Plaats reactie