logartimen van verdunningsreeks

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
Esther
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2010, 19:22

logartimen van verdunningsreeks

Bericht door Esther » 10 okt 2010, 19:29

Hallo allemaal,

Ik moet voor een stageopdracht een verdunningsreeks maken mbv een 2log. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet doen. Er was eerst een verdunningsreeks gemaakt zonder logaritmen te gebruiken van 0.00 - 1.00mM (x) en op de yas een % remmer. Voor de x as moet ik dus logaritmen gaan gebruiken, omdat er geen "verwachte S-curve" ontstond.
Nu zou ik graag jullie hulp willen hoe ik dit moet aanpakken..
Alvast super bedankt

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3917
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: logartimen van verdunningsreeks

Bericht door arie » 10 okt 2010, 20:45

Gebruik



Voor elke concentratie x kan je zo de bijbehorende 2log waarde bepalen (de log-functie is de gewone 10log, die als log-toets op vrijwel elke rekenmachine zit).
Deze 2log is dan de x-waarde van de schaal in je nieuwe grafiek.

Bv:
hoogste concentratie = 1 mM -> nieuwe x-waarde = 2log(1) = log(1)/log(2) = 0
bepaal je laagste concentratie, stel dit is bv 0.001 mM, dan levert dit 2log(0.001) = -9.96...
De 2log as kan je in dat geval van -10 tot 0 laten lopen.
Elke tussenliggende verdunning past tussen minimum en maximum waarde, bv:
0.12 mM -> 2log(0.12) = -3.05...
Dit gaat goed voor elke verdunning, alleen log(0) bestaat niet: de concentratie 0 mM ligt op de nieuwe schaal in feite op min-oneindig, en dit kan je nooit tekenen.

De y-waarden blijven ongewijzigd.

Kom je er zo uit?

Esther
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2010, 19:22

Re: logartimen van verdunningsreeks

Bericht door Esther » 10 okt 2010, 21:31

Enorm bedankt voor je uitleg. Het is dus helemaal niet zo moeilijk als ik dacht.

Voor een mooie S-curve zou ik alleen dus wel ook hogere concentraties nodig hebben om boven het nulpunt uit te komen.

Groetjes

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3917
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: logartimen van verdunningsreeks

Bericht door arie » 10 okt 2010, 22:00

Esther schreef:Voor een mooie S-curve zou ik alleen dus wel ook hogere concentraties nodig hebben om boven het nulpunt uit te komen.
Als je nog geen S-curve hebt, dan zou je dat kunnen overwegen.
Maar wiskundig gezien is de schaalverdeling relatief.
Het nulpunt van de nieuwe schaal ligt hier op de maximale concentratie = 1 mM.
In je nieuwe grafiek is elke eenheid naar links een halvering van de concentratie, elke eenheid naar rechts een verdubbeling (je werkt immers met 2log).
Je had ook het nulpunt op de minimale concentratie kunnen leggen (in mijn voorbeeld 0.001mM), in dat geval had de schaal van 0 (=0.001mM) naar 10 (=1mM) gelopen, maar je grafiek zou er verder precies hetzelfde uit zien.
Maw: de keuze van je nulpunt maakt niet uit voor de vorm van je grafiek.

Plaats reactie