Ontbinden in factoren

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Ontbinden in factoren

Bericht door David » 12 nov 2010, 21:52

SafeX schreef:Natuurlijk geldt voor elke kwadratische verg: ax²+bx+c=0 met a ongelijk 0:
a(x-x1)(x-x2)=0 waarbij x1 en x2 bepaald worden door de abc-formule.
Ik ben zelf bekend met dat idee. Ik heb in dit topic een andere "rol," de rol van leerling die ontbinden in factoren wil leren. Dit met als primaire doel om Phi de mogelijkheid te geven om eens te begeleiden.

Ik kan zelf de abc-formule afleiden. Wil je dat ik een bewijs plaats?

De tussenstap die je neemt, om bijvoorbeeld x²-6x+x-6 te ontbinden, begrijp ik wel maar doet me een beetje aan trial-en-error denken, omdat je niet helemaal weet wat een geschikte manier is van herschrijven.
Je zou ook kunnen schrijven: x²-1000x+995x-6, maar dat brengt je niet veel verder. Je moet de eerstgenoemde herschrijving "zomaar" zien, tenminste dat denk ik op dit moment.
Wij maakten in de tweede dan een soort T, waarbij we de waarde voor c dan bovenop de T schreven en alle ontbindingen van c, met c in je voorbeeld waarde 6: en dan links en rechts van de staaf van T, de ontbindingen, zo:

Code: Selecteer alles

     -6
__________
 -6    |  1
 -3    |  2
 -2    |  3
 -1    |  6
En dan in elk rijtje de waarden optellen. De waarden die opgeteld b, ofwel hier -5 zijn, koos je dan, dus dan kwam je uit op, zoals je al gaf:
Je schreef:x²-5x-6=(x-6)(x+1)
Ik probeerde altijd mijn eigen maniertjes, of trucjes te gebruiken, en deze werkte: dus ik leerde de abc-formule wat later dan mijn klasgenoten omdat ik altijd "mijn" manier gebruikte. Informeel is dat deze:
Ik schreef:(x+d)+(x-d)=b=11/3
(x+d)(x-d)=c=-4/3
Geeft:
dus

Dus (x+d)(x-d)=4*-1/3
Toch lijkt die methode erg op de abc-formule
De keuze voor het gebruik van letter "x" voor deze variabele is wat ongelukkig.

En dat wist ik:
x²+11x/3-4/3=(x+4)(x-1/3)

Vlug:
Als de ontbinding met gehele getallen mogelijk is, is de discriminant een kwadraat van k, met (0 ook)
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Ontbinden in factoren

Bericht door SafeX » 12 nov 2010, 23:19

En nu phi, wat denkt (of weet) hij?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Ontbinden in factoren

Bericht door SafeX » 13 nov 2010, 11:49

David schreef:
SafeX schreef:Natuurlijk geldt voor elke kwadratische verg: ax²+bx+c=0 met a ongelijk 0:
a(x-x1)(x-x2)=0 waarbij x1 en x2 bepaald worden door de abc-formule.
Ik ben zelf bekend met dat idee. Ik heb in dit topic een andere "rol," de rol van leerling die ontbinden in factoren wil leren. Dit met als primaire doel om Phi de mogelijkheid te geven om eens te begeleiden.
Ik begreep van phi dat hij hier goed van op de hoogte is ook van de SP-methode "hoewel hij hier geen voorstander van is".
Maar @phi, kan je de abc=formule afleiden?
David schreef: De tussenstap die je neemt, om bijvoorbeeld x²-6x+x-6 te ontbinden, begrijp ik wel maar doet me een beetje aan trial-en-error denken, omdat je niet helemaal weet wat een geschikte manier is van herschrijven.
Je zou ook kunnen schrijven: x²-1000x+995x-6, maar dat brengt je niet veel verder. Je moet de eerstgenoemde herschrijving "zomaar" zien, tenminste dat denk ik op dit moment.
Het is zeker geen gok maar gewoon de SP-methode.
Lees nog eens goed verder.

Opm: de SP-methode is niet geschikt voor breuken!

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Ontbinden in factoren

Bericht door David » 13 nov 2010, 12:57

n factorn
Je schreef:Ik begreep van phi dat hij hier goed van op de hoogte is ook van de SP-methode "hoewel hij hier geen voorstander van is".
Ja, gelukkig wel, en nu ging hij mij helpen met het ontbinden in factoren van 3x^2+11x/3-4x/3 Ik begreep van phi dat hij hier goed van op de hoogte is ook van de SP-methode "hoewel hij hier geen voorstander van is". Ik zie nu dat je een andere notatie gebruikt van de som-product methode dan ik gewend ben. Dit topic is bedoeld voor een didactisch leerproces, niet zozeer voor een wiskundig leerproces.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Ontbinden in factoren

Bericht door SafeX » 13 nov 2010, 13:13

David schreef:Ik zie nu dat je een andere notatie gebruikt van de som-product methode dan ik gewend ben. Dit topic is bedoeld voor een didactisch leerproces, niet zozeer voor een wiskundig leerproces.
Wat bedoel je?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Ontbinden in factoren

Bericht door David » 13 nov 2010, 13:27

Zie a.u.b. overleg.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Ontbinden in factoren

Bericht door SafeX » 13 nov 2010, 23:03

Welk overleg?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Ontbinden in factoren

Bericht door David » 14 nov 2010, 16:41

Hetzelfde overleg als hier naar verwezen wordt.
Zeker voor degenen die nog niet begrijpen wat ik bedoel; dat wordt nog zichtbaar toegelicht.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Ontbinden in factoren

Bericht door David » 17 nov 2010, 13:44

Ik heb nu zichtbaar toegelicht wat ik bedoelde. Zie daarvoor dit topic.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie