omzetten 5 punts schaal naar 10 punts schaal

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
Tristan77
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2007, 12:11

omzetten 5 punts schaal naar 10 punts schaal

Bericht door Tristan77 » 20 mar 2007, 12:16

hallo,

wij hebben een intern onderzoek gehouden op ons bedrijf. We hebben gemeten met een 5-punts schaal, dus 1 als laagste waardering en 5 als hoogste. Nu willen we dit gaan omzetten naar een 10-puntsschaal. Dit ivm het verkrijgen van een beter gevoel. mag dit zomaar, of wat is de afwijking waar wij mee te maken hebben?alvast bedankt voor het antwoord!!

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 20 mar 2007, 12:33

dat is geheel afhankelijk van de manier waarop de punten worden toegekend, dus als je daar wat meer over weet te vertellen kunnen we wel antwoord geven

ps. in de meeste gevallen mag dat zomaar
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Tristan77
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2007, 12:11

Bericht door Tristan77 » 20 mar 2007, 12:49

hallo hugo,

dank voor je antwoord!!

in principe is gewoon gezegd dat 1 het laagste is en 5 het hoogste. De laagste waarde op een 10-punts schaal is 1, wanneer ik de laagste waarde van een 5 puntsschaal omzet kom ik op minimaal 2. Iemand kan dus als het ware niet het laagste punt gegeven (vanuit de 10-punts schaal gezien) volgens mij hebben we dan dus te maken met een afwijking van maximaal 0,5. zeker weten doe ik dit niet, vandaar mijn vraag.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 20 mar 2007, 13:54

Bij een 5 punt schaal heb je 5 punten
Bij een 10 punt schaal heb je 10 punten.

Nu kan je van 5 naar 10 gaan, maar daar krijg je geen extra informatie van.

Je kunt de schaling

gebruiken...
Dus als je een 5 gaf, wordt dat 5 - 1 = 4. Delen door 4 geeft 1, na keer 9 heb je een 9. 1 erbij, en je hebt een 10.
Dus als je een 1 gaf, wordt dat 1 - 1 = 0. Delen door 4 geeft 0. na keer 9 heb je een 0. 1 erbij, en je hebt een 1.

Ik raad de herschaling trouwens af. Als je in gedachten houdt dat 5 het hoogste is, en 1 het laagste, kan je er wel wat uit halen. Als je denkt dat 10 het hoogste is, heb je het gevoel dat het waardeloos gaat. Maar ja, daar moet je rekening mee houden.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 20 mar 2007, 13:59

do i need to say more 8)
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Tristan77
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2007, 12:11

Bericht door Tristan77 » 20 mar 2007, 15:24

nou, hartstikke bedankt. daar kan ik iets mee.

gr. Tristan

Gebruikersavatar
Marco
Beheerder
Beheerder
Berichten: 831
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:50
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Marco » 20 mar 2007, 17:46

Ik ben statistiek eigenlijk voor een groot deel al weer vergeten, maar wordt de standaardafwijking niet wat anders dan gewoon "x2"?
Groeten, Marco

studentkto
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2009, 22:26

Re: omzetten 5 punts schaal naar 10 punts schaal

Bericht door studentkto » 30 jul 2009, 22:35

Beste admin.

Ik ben bezig met een onderzoek en daarvoor gebruik ik de 5 puntschaal (1. helemaal niet tevreden, 2. niet tevreden, 3. tevreden, 4. zeer tevreden en 5 helemaal tevreden). Voor het verwerklen en presenteren van de resultaten wil ik deze omzetten naar rapportcijfers met behulp van uw formule.

Graag zou ik van u willen weten waar u deze formule heeft gevonden (bron, literatuur of anders.). Deze heb ik nodig voor het verder kunnen argumenteren van mijn keuze.

Graag hoor ik van u waar ik de formule kan vinden en wie deze heeft bedacht.

Alvast bedankt voor uw tijd en medewerking
Met vriendelijke groet
Student N.H

Plaats reactie