Hallo allemaal,
Ik weet niet of dit het goede forumonderdeel is, maar ik zet de post hier en in hoger onderwijs, en dan zie/hoor/merk ik het wel.
Wat ik heb geleerd over modulair rekenen is dat 12 mod 5=2 mod 5 want als je 5 net zo lang van 12 afhaalt, en tussen 0 en 5, de modulus wil komen, je op 2 uitkomt. (modulus rechts van mod, dus in x mod a is a de modulus). Maar mag je dan niet zeggen 12 mod 5 = 2? en waarom staan op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Modulair_rekenen een ≡?
Waar ik naartoe wil is het volgende:
In de GR TI84 kan je modulair rekenen
Als je bijv 23 mod 7 wilt uitrekenen, kan je 7*fPart(23/7) invullen en dan kom je op 2 uit.
Dus 23 mod 7 = 2 mod 7. fPart staat onder math→NUM→4. fPart haalt van het getal de waarde voor de komma weg, zo fPart5.2=0.2. fPart-10.3=-0.3. De GR levert getallen tussen -1 en 1 als uitkomst.
Algemeen dus: x mod a = a*fPart(x/a). Je GR levert -a<uitkomst≤a.
Hoe je dit evt in een programma zet weet ik niet, kan geen GR programma schrijven.
modulair rekenen in GR
modulair rekenen in GR
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: modulair rekenen in GR
Het eerste is de notatie-afspraak.
Wat wil je? Een prg schrijven: rekenen modulo een getal?
Wat wil je? Een prg schrijven: rekenen modulo een getal?