En wie zal dat beoordelen ...op=op schreef:Zomaar getalsystemen verzinnen is een zinloze energieverkwisting.
Delen door 0 ... ???
Re: Delen door 0 ... ???
Re: Delen door 0 ... ???
dus kun je de reële getallen NIET uitbreiden met omdat dat leidt tot tegenstrijdigheden.SafeX schreef:Ok, maar die geldt voor niet-negatieve reële getallen, dus ...
Als je meent dat de rekenregels anders worden, dan blijven we nergens meer,
want als de rekenregels anders worden, dan moet je nog maar eens goed uitleggen waarom de abc-formule ook geldt voor negatieve discriminant.
Er zit namelijk iets heel merkwaardigs in . Worteltrekken is een bewerking die we gedefinieerd hebben voor niet-negatieve getallen.
Dan wordt die bewerking toegepast op een getal waarop het niet toegepast mag worden, en dan wordt gezegd dat de uitkomst van die bewerking bestaat. En als ik dan vraag, wat komt er dan uit die bewerking, dan wordt doodleuk gezegd .
Zo ken ik er nog een. Kun je 3 door 0 delen? Ja. En wat is dan de uitkomst? Nou gewoon, 3/0.
Wat heb je daaraan, je kunt er de gebruikelijke rekenregels niet op toepassen, maar ja dat kon bij ook niet.
Re: Delen door 0 ... ???
Dat moet ieder voor zich beoordelen. Wat de een nuttig vind vind de ander zinloos. Als je van die energieverspilling blij van wordt vind ik dat prima.SafeX schreef:En wie zal dat beoordelen ...op=op schreef:Zomaar getalsystemen verzinnen is een zinloze energieverkwisting.
Voor mij moet wiskunde een doel hebben. Kortom, uiteindelijk moet het streven zijn alle kennis wetenschappelijk toe te passen.
Re: Delen door 0 ... ???
Kun je 3 van 0 aftrekken? Ja. En wat is dan de uitkomst? Nou gewoon, -3.
Dus?
Dus?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Delen door 0 ... ???
Dat vind ik iets te gemakkelijk ...op=op schreef:Dat moet ieder voor zich beoordelen. Wat de een nuttig vind vind de ander zinloos. Als je van die energieverspilling blij van wordt vind ik dat prima.SafeX schreef:En wie zal dat beoordelen ...op=op schreef:Zomaar getalsystemen verzinnen is een zinloze energieverkwisting.
Voor mij moet wiskunde een doel hebben.
Jij hebt een oordeel, dus ...
Het ontgaat me wat je hiermee bedoelt. Kennis ontstaat toch door wetenschappelijk onderzoek ...Kortom, uiteindelijk moet het streven zijn alle kennis wetenschappelijk toe te passen.
Hier in Nederland wordt te weinig in de kenniseconomie gestoken en wordt teveel naar 'wat brengt het op' gekeken. Dit naar de mening van veel wetenschappers.
Re: Delen door 0 ... ???
Waar slaat dit op ...David schreef:Kun je 3 van 0 aftrekken? Ja. En wat is dan de uitkomst? Nou gewoon, -3.
Dus?
Re: Delen door 0 ... ???
In de wetenschap heeft de wiskunde een speciale rol. Wiskunde is het hulpgereedschap voor toegepaste wetenschappen (natuurkunde, economie enz.).SafeX schreef:Het ontgaat me wat je hiermee bedoelt. Kennis ontstaat toch door wetenschappelijk onderzoek ...Kortom, uiteindelijk moet het streven zijn alle kennis wetenschappelijk toe te passen.
Hier in Nederland wordt te weinig in de kenniseconomie gestoken en wordt teveel naar 'wat brengt het op' gekeken. Dit naar de mening van veel wetenschappers.
Een wiskundige moet altijd in zijn achterhoofd houden dat wat ontwikkeld wordt uiteindelijk (in de toekomst) toegepast kan worden buiten de wiskunde. Dat kan hij ook doen door de kennis binnen een wiskunderichting te verdiepen. Een wiskundig onderzoek waarvan men weet dat het nooit een toepassing zal hebben behoort onmiddellijk gestaakt te worden. Uitzondering hierbij is de fundamentele wiskunde. Die dient om de verpakking waterdicht te houden.
Re: Delen door 0 ... ???
om even de filosofie achter te laten en terug te keren op het onderwerp...
a= b/0 * x
Je kunt links en rechts vermenigvuldigen met 0 en vereenvoudigen:
0*a= 0* b/0 * x
0=b * x
0=x
of de factor overbrengen:
a*0/b = x
0=x
stel dat je een vergelijking hebt van deze vorm:SafeX schreef:Hier begrijp ik niets van ...Ik was iets te snel , breuken vereenvoudigen geeft blijkbaar toch geen problemen.
a= b/0 * x
Je kunt links en rechts vermenigvuldigen met 0 en vereenvoudigen:
0*a= 0* b/0 * x
0=b * x
0=x
of de factor overbrengen:
a*0/b = x
0=x
Given that, by scientifical reasons, the state of an object is completely determined by the physical influence of its environment, the probability to roll six with a dice is either one or zero.
Re: Delen door 0 ... ???
Stel je hebt de volgende verg:barto schreef: Je kunt links en rechts vermenigvuldigen met 0 en vereenvoudigen:
1=2
links en rechts verm met 0 geeft:
0=0
Graag commentaar,
Re: Delen door 0 ... ???
Je bedoelt:
(teller en noemer door 2 delen)
Dus (met 0 vermenigvuldigen)
en (de nullen vallen tegen elkaar weg)
.
(teller en noemer door 2 delen)
Dus (met 0 vermenigvuldigen)
en (de nullen vallen tegen elkaar weg)
.
Re: Delen door 0 ... ???
Wie bedoelt ... ?op=op schreef:Je bedoelt:
(teller en noemer door 2 delen)
Dus (met 0 vermenigvuldigen)
en (de nullen vallen tegen elkaar weg)
.
Re: Delen door 0 ... ???
barto geeft een voorbeeld. Ik geef een ander voorbeeld.
Re: Delen door 0 ... ???
Dat is het risico en misschien wel het spannende van onderzoek; je weet niet van tevoren wat het oplevert, en of je het ooit kan gebruiken.op=op schreef:Een wiskundig onderzoek waarvan men weet dat het nooit een toepassing zal hebben behoort onmiddellijk gestaakt te worden.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Delen door 0 ... ???
ik schrijf:SafeX schreef:Stel je hebt de volgende verg:barto schreef: Je kunt links en rechts vermenigvuldigen met 0 en vereenvoudigen:
1=2
links en rechts verm met 0 geeft:
0=0
Graag commentaar,
en niet:
Given that, by scientifical reasons, the state of an object is completely determined by the physical influence of its environment, the probability to roll six with a dice is either one or zero.
Re: Delen door 0 ... ???
En wat bedoel je hier nu mee ...
Je gaat niet in op hetgeen ik vroeg ...
Je gaat niet in op hetgeen ik vroeg ...