Hallo ik ben met deze vraag al naar WisFaq gegaan, maar daar duurt het een beetje lang dus hier komt ie:
In een klas van 25 lerlingen woren 2 leerlingen aangewezen die de klas op en vergadering moeten vertegenwoordigen.
Hoevel vertegenwoordigingen zijn er mogelijk?
Heel simpel dacht ik : 25 * 24 = 600 GR 25P2 = 600 maar nee het moet 300 zijn. Oftewel 25 * 24/3 * 2 *1. GR 25C2 = 300. Waarom dat?
Antwoord:
Hier is de volgorde niet van belang. Welke volgorde?
Alvast bedankt.
Combinaties en volgorde
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: Combinaties en volgorde
Met de volgorde wordt in dit geval de volgorde bedoeld waarin je de leerlingen kiest.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Re: Combinaties en volgorde
25 * 24/3 * 2 *1 moet zijn: 25 * 24/2 = 300Slimhoofd schreef:Hallo ik ben met deze vraag al naar WisFaq gegaan, maar daar duurt het een beetje lang dus hier komt ie:
In een klas van 25 lerlingen woren 2 leerlingen aangewezen die de klas op en vergadering moeten vertegenwoordigen.
Hoevel vertegenwoordigingen zijn er mogelijk?
Heel simpel dacht ik : 25 * 24 = 600 GR 25P2 = 600 maar nee het moet 300 zijn. Oftewel 25 * 24/3 * 2 *1. GR 25C2 = 300. Waarom dat?
Antwoord:
Hier is de volgorde niet van belang. Welke volgorde?
Alvast bedankt.
want als je eerst leerling 1 kiest en daarna leerling 2, dan is dat het zelfde koppel als dat je eerst leerling 2 kiest en daarna leerling 1. Op jou manier kies je elke koppeltje dubbel, dus moet je het nog een keer delen door 2.
25c2 betekend de aantal combinatie van 2 personen uit een groep van 25 personen.