Vraagstuk: Kansrekenen

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
stephson
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2010, 19:52

Vraagstuk: Kansrekenen

Bericht door stephson » 01 jun 2010, 19:57

weet er iemand hoe je het volgende moet oplossen ?

52 kaarten worden over 4 spelers verdeeld, elks 13 kaarten

wat is de kans dat 1 personen 3 boeren heeft ?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Vraagstuk: Kansrekenen

Bericht door David » 01 jun 2010, 21:01

Hallo stephson,

Ik ga dit topic splitsen, omdat er een nieuw vraag wordt gesteld. Bedankt voor de moeite een topic uit te zoeken.

Ik weet hoe je dit vraagstuk kan oplossen, maar ik ben erg benieuwd wat je zelf al geprobeerd bent of waar je vastloopt. Kan je me dat vertellen?
Welke strategie heb je gebruikt?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

stephson
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2010, 19:52

Re: Vraagstuk: Kansrekenen

Bericht door stephson » 01 jun 2010, 21:50

daco schreef:Hallo stephson,

Ik ga dit topic splitsen, omdat er een nieuw vraag wordt gesteld. Bedankt voor de moeite een topic uit te zoeken.

Ik weet hoe je dit vraagstuk kan oplossen, maar ik ben erg benieuwd wat je zelf al geprobeerd bent of waar je vastloopt. Kan je me dat vertellen?
Welke strategie heb je gebruikt?
ik had : 52!/13!.13!.13!.13! want je verdeeld over 4 spelers en elke speler krijgt 13 kaarten van de 52
dan is heb 4 azen, dus 4/52
dus ik dacht 1.4/52.3/51.2/51 = 1,77.10^-4

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Vraagstuk: Kansrekenen

Bericht door David » 01 jun 2010, 22:19

Je laatste 2 posten zijn op een quote van jezelf na dubbel, dus een zal ik verwijderen, de laatste.

Voor de uitwerking maakt het niets uit, maar merk op dat je nu met azen rekent in plaats van met boeren.
Wil je als je geen LateX gebruikt, voor een vermenigvuldiging dit: * symbool gebruiken?

Je gebruikt 1 keer de factor 1. Dat wil zeggen dat alle kaarten dan mogelijk zijn. Dat is niet zo. Je moet voor elke kaart een beperking opleggen. Die ene kaart mag geen boer dan wel aas (waar je mee rekent) zijn.

Verder heeft ieder dertien kaarten, dus heb je ook dertien factoren.
Ik reken verder met azen.

Hoe veel azen zijn er in het spel?
Hoeveel kaarten zijn er in het spel?
Hoe groot is de kans dat de eerste kaart een aas is?
Hoe groot is de kans dat de tweede kaart een aas is?

Er zijn 13 kaarten in een hand. Noem een aas succes, en geen aas, geen succes. Wat is de kans dat je uit het kaartspel met 13 keer trekken precies 3 azen hebt, en dus 3 keer succes, en 10 keer niet?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Vraagstuk: Kansrekenen

Bericht door David » 02 jun 2010, 20:34

Ik heb nog geen respons van je, Maar wat heb je al geleerd? Kan je met combinaties werken?

Uitwerking:
Doe net of je een bak hebt met 52 ballen, 4 groene (azen, succes) en 48 rode (andere kaarten, geen succes)

Ga ervan uit dat de eerste 3 kaarten boeren zijn.
De kans (zonder combinaties)
eerste kaart: vier mogelijkheden op succes, uit een totaal van 52, geeft


tweede kaart: 3 mogelijkheden op succes, met 51 kaarten (1 ontbreekt doordat die getrokken is) geeft


en zo ook de 3e aas:


Nu heb je de azen die je "moest" hebben.
De rest zijn kaarten die geen boer zijn. Daar zijn er nog 48 van, en in totaal 49 kaarten (3 boeren ontbreken)

4e kaart: ....13e kaart:
Als je al deze waarden vermenigvuldigd, en je ziet een aantal keer dat de teller gedeelddoor de noemer 1 is,
En dit is belangrijk: met combinaties geef je hier het aantal mogelijkheden dat je 3 azen in 13 kaarten kan ordenen.
dan kom je uit op
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie