Zoeken op het internet

Racen langs een rechte horizontale lijn (turnracer)

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs, als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een GR hebt.

Racen langs een rechte horizontale lijn (turnracer)

Berichtdoor jetsesnoep » 10 Mrt 2010, 17:24

Ik moet voor wiskunde B bovenstaande PO maken.
Ik ben volledig vastgelopen na er uren in gestoken te hebben!
Volgens mij was dit ook het onderwerp van de wiskunde B dag van 2009...
In ieder geval, het werkt zo:
Je start altijd in het midden van het scherm op positie 0 met snelheid 0. Als je op toets W drukt ga je 1 positie naar links. Dan heb je ook een snelheid van 1 naar links. Die snelheid noemen we -1. Als je nogmaals op W drukt, wordt de snelheid -2. Dan ga je dus 2 posities naar links en heb je dus een totale afstand van 3 naar links afgelegd. Voor toets O geldt hetzelfde, alleen dan naar rechts. Je kunt ook op P drukken, dan behoud je de snelheid die je had, maar verplaats je je wel. Druk je na tweemaal W op O, dan wordt de snelheid van -2 teruggebracht naar -1.

Dan nu de opgave:

Race zo snel mogelijk van 0 tot over de finish bij 100, waarbij je onderweg de posities 8, 16, 47, 79, 87 moet bereiken. Bovendien moet je, zo gauw je voor de 1e keer boven de 43 komt weer terug tot onder de 25. Kom je voor de 1e keer boven de 75, dan moet je weer terug tot onder de 49. Geef je antwoord in de vorm van een reeks O's, P's en W's. Beschrijf in het kort hoe je te werk bent gegaan.

Als iemand mij hiermee kan helpen, zou dat geweldig zijn! :D Ik heb hier uren naar gekeken, maar het dringt gewoon niet tot mij door hoe je nou het snelste daar kan komen!
jetsesnoep
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: Racen langs een rechte horizontale lijn (turnracer)

Berichtdoor David » 11 Mrt 2010, 11:27

Moet je boven 43 zo snel mogelijk terug tot onder of gelijk? als het gelijk is, mag je niet met een snelheid groter dan 1 boven 43 uitkomen. Zo snel mogelijk, moet je even "afremmen". Of mag je boven 43 nog doorgaan tot 79 en 87 en dan pas teruggaan?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(voorheen: daco)
David
Moderator
Moderator

Berichtdoor arie » 12 Mrt 2010, 00:32

jetsesnoep schreef:...Volgens mij was dit ook het onderwerp van de wiskunde B dag van 2009...

Klopt, had je deze al gevonden: http://www.wiskundeophdc.be/admin/upload/Turnracer.pdf?
arie
Moderator
Moderator

Berichtdoor jetsesnoep » 12 Mrt 2010, 00:43

daco schreef:Moet je boven 43 zo snel mogelijk terug tot onder of gelijk? als het gelijk is, mag je niet met een snelheid groter dan 1 boven 43 uitkomen. Zo snel mogelijk, moet je even "afremmen". Of mag je boven 43 nog doorgaan tot 79 en 87 en dan pas teruggaan?

Je mag nadat je boven de 43 bent uitgekomen niet meer op O of P drukken, dus alleen nog maar op west.
jetsesnoep
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor jetsesnoep » 12 Mrt 2010, 00:44

arie schreef:
jetsesnoep schreef:...Volgens mij was dit ook het onderwerp van de wiskunde B dag van 2009...

Klopt, had je deze al gevonden: http://www.wiskundeophdc.be/admin/upload/Turnracer.pdf?

die had ik ook al gevonden, heb er naar gekeken, maar het dringt gewoon niet goed tot me door... :(
jetsesnoep
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor arie » 12 Mrt 2010, 02:16

Zie je wat er met plaats x en snelheid v gebeurt als je vanaf de start (x=0 en v=0) alleen maar O invoert?
Kan je ook onderstaande lijst uitbreiden met aantal keren O = 0,1,2,3,4,.... en daarnaast x en v?

Code: Alles selecteren
O        x        v
0        0        0
1        1        1
2        3        2
3        ...      ...
4        ...      ...
5        ...      ...
6        ...      ...
arie
Moderator
Moderator