Wiskunde vragen belgisch toelatingsexamen

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
frankie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2009, 13:46

Wiskunde vragen belgisch toelatingsexamen

Bericht door frankie » 28 jan 2009, 14:00

Zelf heb ik in 2005 eindexamen wiskunde B1 vwo gedaan. Na 2 jaar gewerkt te hebben, verschillende studies te hebben geprobeerd (maar afgehaakt omdat ik het niks vond) wil ik nu geneeskunde in belgie gaan studeren.
Vraag even niet waarom ik in belgie wil studeren het gaat hier immers om de wiskunde! (dus ook geen PM aub)
Voor het toelatingsexamen dat je in belgie moet afleggen voordat je geneeskunde mag studeren, zit onder andere het deel wiskunde wat eigenlijk overeenkomt met vwo eindexamen van b1. helaas is er iets bijgekomen in de goniometrie wat ik nog niet heel erg snap. Ik had een boekje van "Samengevat" Wiskunde B voor de examenstof gekocht via bol.com maar ik raak helaas nog niet echt verder.
Op de website van: http://toelatingsexamen.110mb.com/ kun je enkele vraagstukken zien van de examens.

Wat ik bijvoorbeeld niet snap zijn cirkelvergelijkingen x^2+y^2 = 1
Weet iemand toevallig een goed boek die hier echt heel uitgebreide uitleg over geeft of weet iemand toevallig een goede website?

Een ander vraagstuk is bijvoorbeeld: Cos^2 (3x+75 graden) = 1
Nu moet je de waarde van X berekenen....
Ik snap dat er gevraagd wordt wanneer de cosinus van X 1 is, dat is bij 0 op de x-as
En 3 x 335 = 1005
1005 + 75 = 1080 = 3 rondjes op de eenheidscirkel
Het enige wat ik hier niet begrijp is waarom de cosinus in het kwadraat staat :oops:

Als jullie mij een beetje op weg kunnen helpen zou dat onwijs tof zijn :D

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Wiskunde vragen belgisch toelatingsexamen

Bericht door arno » 28 jan 2009, 18:23

Ik raad je aan om het Basisboek Wiskunde van Jan v/d Craats aan te schaffen. Dit boek behandelt de wiskundestof die een aankomende universiteitsstudent zou moeten beheersen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

JustineDef
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2009, 09:33

Re: Wiskunde vragen belgisch toelatingsexamen

Bericht door JustineDef » 29 jun 2009, 09:42

Oké, beetje late reactie maar onder het motto 'beter laat dan nooit' kan ik je wel nog wat uitleg verschaffen.
Zelf ben ik ook bezig aan het toelatingsexamen maar ik ben pas vandaag echt begonnen.

Omtrent die cirkelvergelijkingen:
je hebt altijd iets van de vorm (x -/+ a)^2 + (y -/+ b)^2 = r^2,
waarbij a, b en c reële getallen zijn.
deze merkwaardige producten kunnen uitgewerkt zijn, waardoor de vergelijking onder de vorm
x^2 +/- 2ax + a^2 + y^2 +/- 2bx + b^2 - r^2 = 0

getallen a^2, b^2 en -r^2 zijn vaak opgeteld.
Dan is het vaak aan jou om de vergelijking terug te brengen naar de eerste,
dit doe je best door te kijken naar 2ax en 2bx.

Dat vraagstuk van die cosinus is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Aangezien de cosinus 1 is, is 1^2 = 1, dus cos^2 = cos.
Gewoon alle waarden invullen zonder aandacht te geven aan het kwadraat dus.

Hopelijk is dit nu nog relevant.
Groetjes en misschien tot op het toelatingsexamen.

tsagld
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 mar 2009, 12:07
Contacteer:

Re: Wiskunde vragen belgisch toelatingsexamen

Bericht door tsagld » 29 jun 2009, 12:20

Let op: is ook 1 !!!

Plaats reactie