Combinatoriek (volgorde

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Peeters
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2011, 13:47

Combinatoriek (volgorde

Bericht door Peeters » 08 jun 2011, 14:03

Hallo iedereen

Ik heb morgen examen wiskunde en een deel ervan draait rond combinatoriek. We krijgen enkel oefeningen, dus over theorie hoef ik me niet echt zorgen te maken. Ik heb echter een probleem met het begrip 'volgorde' . Om te bepalen of we met een variatie, een permutatie of een combinatie zitten moeten we weten of de 'volgorde' belangrijk is. Tot hiertoe kan ik perfect volgen. Echter, de vraagstukken die wij in de klas maakten hadden soms dat de volgorde wel belangrijk was, als ze totaal niet belangrijk leek. (bvb: Een rechthoekig stuk karton wordt verdeeld in vier gelijke rechthoekjes. Je hebt vier verschillende kleuren. Hoeveel mogelijke composities zijn er als je telkens alle kleuren gebruikt). In dit geval zou ik zeggen dat de volgorde niet belangrijk is omdat het toch niet uitmaakt of je nu eerst de ene kleur gebruikt, en dan pas de andere. Kan er iemand mij een korte uitleg geven?

Dank
Niels

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Combinatoriek (volgorde

Bericht door SafeX » 08 jun 2011, 14:18

Dat hangt dus af van hoe jij naar die rechthoek kijkt.
Als je hebt:
r g
w b

en
g r
w b

zijn dit (voor jouw ogen) dezelfde rechthoeken ... ?

Peeters
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2011, 13:47

Re: Combinatoriek (volgorde

Bericht door Peeters » 08 jun 2011, 14:44

Hmm, nee dat klopt, het vereist dus wat inzicht in de zaak. Ik vond echter een beter voorbeeld van wat ik bedoel. Een vraagstuk gaat: Op hoeveel manieren kan oom Roger tien briefjes van €5 verdelen over zijn drie nichtjes? Hier is de volgorde ook belangrijk (staat in mijn boek). Maar als je 10 briefjes hebt, maakt het toch niet uit of je aan nichtje 1 briefjes 1-4 geeft, aan nichtje 2 briefjes 4-7 en aan nichtje 3 briefje 7-10, of helemaal anders?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Combinatoriek (volgorde

Bericht door SafeX » 08 jun 2011, 14:56

Je zou dat eens aan de nichtjes moeten kunnen vragen ... ???

Plaats reactie