Nulpunten berekenen

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
cyfer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2007, 17:17

Nulpunten berekenen

Bericht door cyfer » 30 jan 2007, 17:22

Hallo,

ik ben nu al een halfuur aan het rekenen om de oppervlakte tussen 2 grafieken te kenne, maar ik zit nu vast met onderstaande vergelijking, 1 nulpunt vind ik , maar de andere....

3x^4-8x^3+6x^2+x-2 = 0

één nulpunt heb ik gevonden, 1 dus, maar de andere lukt mijn niet, zelfs niet met horner

(p.s.: ik kom uit België en bij ons zijn er andere verdelingen in het middelbaar dus ik weet niet of ik hier juist zit)

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Nulpunten berekenen

Bericht door Sjoerd Job » 30 jan 2007, 20:46

cyfer schreef:Hallo,

ik ben nu al een halfuur aan het rekenen om de oppervlakte tussen 2 grafieken te kenne, maar ik zit nu vast met onderstaande vergelijking, 1 nulpunt vind ik , maar de andere....

3x^4-8x^3+6x^2+x-2 = 0

één nulpunt heb ik gevonden, 1 dus, maar de andere lukt mijn niet, zelfs niet met horner

(p.s.: ik kom uit België en bij ons zijn er andere verdelingen in het middelbaar dus ik weet niet of ik hier juist zit)
We hebben
Welk nulpunt heb je gevonden? Als ik 1 invul krijg ik:


Stel nu dat er een veelterm bestaat zodat


Nu, als we die zoeken (je mag zelf puzzelen hoe, is wel leuk ;) )... dan krijgen we
Nu, deze veelterm heeft ook een nulpunt. (Elke 3egraads functie heeft minstens een nulpunt).

Maar - en dit is een grote maar - dit nulpunt is in dit geval niet 'mooi'. Het is niet een geheel getal, of een mooie breuk. Voor het plezier zal ik hem even uittypen (nb. het antwoord komt van Mathematica)



De andere twee nulpunten vereisen het toelaten van in de uitkomst.

Voor het 'uitdelen' van een term, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Polynomial_division
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Plaats reactie