Kansrekenen en afgeleide

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
lces512

Kansrekenen en afgeleide

Bericht door lces512 » 29 apr 2012, 14:54

Ik ben tegen twee vragen aangelopen waar ik maar niet uitkom. Volgens mij ligt het antwoord erg voor de hand, aangezien er veel moeilijkere sommen zijn, maar op dit moment zie ik de oplossing niet! Wie-o-wie kan mij helpen?!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Enige jaren geleden is in de Verenigde Staten in een onderzoek nagegaan of het regelmatig innemen van aspirine de kans op een hartinfarct doet afnemen. Men liet 22000 gezonde personen gedurende vijf jaar om de dag een pil slikken. De groep pillenslikkers was aselect in twee even grote groepen verdeeld. De personen van de ene groep slikten pillen waarin aspirine zat. De personen van de andere groep, de controlegroep, slikten uiterlijk gelijke pillen zonder aspirine. Uiteraard wist niemand van de 22000 pillenslikkers of hij/zij pillen met aspirine of pillen zonder aspirine slikte.

In de controlegroep kregen 189 van de 11000 personen een hartinfarct, dus ongeveer 1,72%. Op grond hiervan stelde men de kans op het krijgen van een hartinfarct zonder het regelmatig innemen van aspirine gelijk aan 0,0172.

Bereken hoeveel van de 11000 aspirinegebruikers een hartinfarct gekregen mogen hebben om bij een significantieniveau van 1% de conclusie te rechtvaardigen dat regelmatig aspirinegebruik de kans op een hartinfarct doet afnemen.

----------------------------------------------------------------------

2. Bereken de afgeleide van de functie f(x) = -4 (1 - 2x)^3(x + 1)

Dvorak
Vast lid
Vast lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 sep 2011, 15:02

Re: Kansrekenen en afgeleide

Bericht door Dvorak » 29 apr 2012, 19:00

De eerste opgave kan ik met mijn parate kennis even niets mee, maar de tweede wel...

Als je eerst de factor (X+1) er uit haalt door de opgeven te vereenvoudigen, kun je met behulp van de kettingfunctie (of door te vereenvoudigen) het antwoord vinden.

lces512

Re: Kansrekenen en afgeleide

Bericht door lces512 » 29 apr 2012, 19:08

Kom er dan nog niet uit.. zou je misschien een uitwerking kunnen laten zien?

Dvorak
Vast lid
Vast lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 sep 2011, 15:02

Re: Kansrekenen en afgeleide

Bericht door Dvorak » 29 apr 2012, 19:14

Over de eerste opgave: Volgens mij moet je eerst bepalen wat de standaardafwijking is. Dan kun je namelijk met je GR terugrekenen welke waarde er hoort bij het significantieniveau.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Kansrekenen en afgeleide

Bericht door SafeX » 29 apr 2012, 20:06

lces512 schreef: 2. Bereken de afgeleide van de functie f(x) = -4 (1 - 2x)^3(x + 1)
Je ziet, hoop ik, een product? Wat moet je dan toepassen?
Ben je bekend met de kettingregel:

Kan je de afgeleide (naar x) bepalen van (1-2x)^3 ...

@Dvorak
Het is niet de bedoeling (hoe goed bedoeld ook) uitwerkingen te geven. Zie de richtlijnen.
Daarom is je bericht verwijderd!

Plaats reactie