Fractalen

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Jolien
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2007, 19:04

Fractalen

Bericht door Jolien » 08 mei 2007, 19:12

Hey iedereen,

ik ben een student Wetenschappen Wiskunde van 5ASO. We hebben een opdracht gekregen ivm fractalen nl. 'maak een visuele voorstelling van een fractaal'.

De visuele voorstelling is al geslaagd; ide fractaal bestaat uit een grote kubus gemaakt met daarin 8 kleinere kubusjes, en in 1 van die kleinere kubusjes nog 8 kleinere,...

Natuurlijk moet ik daar ook een voorschrift voor vinden; maar dat lukt een beetje minder.
Wie zin heeft om met mij samen eentje te zoeken stuurt mij gerust een mailtje.

Alvast bedankt en hopelijk tot binnenkort.

PS http://fractals.nsu.ru/img/cantor_cube_big.png geeft een idee wat ik bedoel. :)

xxx Jolien

Berdar
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 mei 2007, 16:32
Locatie: Gent-België

Bericht door Berdar » 08 mei 2007, 21:24

Bedoel je met het woord "voorschrift" een wiskundige patroon of formule?
Als het zo is kan je beter met de volgende titels rekening houden (volgens mij):
-Recursieve functies
-Rijen

Jolien
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2007, 19:04

Fractalen

Bericht door Jolien » 09 mei 2007, 16:51

Hey,
Bedankt voor de snelle respons.

Het voorschrift dat ik zoek zou iets moeten te maken hebben met complexe getallen. Dat klinkt natuurlijk makkelijker dan dat het is.

Mijn grootste probleem is dat alle voorbeelden uit mijn handboek gebaseerd zijn op 2D situaties, en ik heb natuurlijk een 3D situatie.

Voorbeelden uit HB :
f(z) = z²
f(z) = 2z
f(z) = (1+i)z
f(z) = 2z + PI/3
f(z) = (3+i)(1+i)z

Natuurlijk zijn deze voorschriften jammer genoeg niet toepasbaar op mijn kubus!

Hopelijk snap je nu wat ik met 'voorschrift' bedoel!

xxx Jolien