Fractalen

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Jolien
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2007, 19:04

Fractalen

Bericht door Jolien » 08 mei 2007, 19:12

Hey iedereen,

ik ben een student Wetenschappen Wiskunde van 5ASO. We hebben een opdracht gekregen ivm fractalen nl. 'maak een visuele voorstelling van een fractaal'.

De visuele voorstelling is al geslaagd; ide fractaal bestaat uit een grote kubus gemaakt met daarin 8 kleinere kubusjes, en in 1 van die kleinere kubusjes nog 8 kleinere,...

Natuurlijk moet ik daar ook een voorschrift voor vinden; maar dat lukt een beetje minder.
Wie zin heeft om met mij samen eentje te zoeken stuurt mij gerust een mailtje.

Alvast bedankt en hopelijk tot binnenkort.

PS http://fractals.nsu.ru/img/cantor_cube_big.png geeft een idee wat ik bedoel. :)

xxx Jolien

Berdar
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 mei 2007, 16:32
Locatie: Gent-België

Bericht door Berdar » 08 mei 2007, 21:24

Bedoel je met het woord "voorschrift" een wiskundige patroon of formule?
Als het zo is kan je beter met de volgende titels rekening houden (volgens mij):
-Recursieve functies
-Rijen

Jolien
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2007, 19:04

Fractalen

Bericht door Jolien » 09 mei 2007, 16:51

Hey,
Bedankt voor de snelle respons.

Het voorschrift dat ik zoek zou iets moeten te maken hebben met complexe getallen. Dat klinkt natuurlijk makkelijker dan dat het is.

Mijn grootste probleem is dat alle voorbeelden uit mijn handboek gebaseerd zijn op 2D situaties, en ik heb natuurlijk een 3D situatie.

Voorbeelden uit HB :
f(z) = z²
f(z) = 2z
f(z) = (1+i)z
f(z) = 2z + PI/3
f(z) = (3+i)(1+i)z

Natuurlijk zijn deze voorschriften jammer genoeg niet toepasbaar op mijn kubus!

Hopelijk snap je nu wat ik met 'voorschrift' bedoel!

xxx Jolien
Alvast bedankt voor de moeite[/quote][/code]

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Fractalen

Bericht door Sjoerd Job » 09 mei 2007, 17:13

Jolien schreef:Hey,
Bedankt voor de snelle respons.

Het voorschrift dat ik zoek zou iets moeten te maken hebben met complexe getallen. Dat klinkt natuurlijk makkelijker dan dat het is.

Mijn grootste probleem is dat alle voorbeelden uit mijn handboek gebaseerd zijn op 2D situaties, en ik heb natuurlijk een 3D situatie.

Voorbeelden uit HB :
f(z) = z²
f(z) = 2z
f(z) = (1+i)z
f(z) = 2z + PI/3
f(z) = (3+i)(1+i)z

Natuurlijk zijn deze voorschriften jammer genoeg niet toepasbaar op mijn kubus!

Hopelijk snap je nu wat ik met 'voorschrift' bedoel!

xxx Jolien
Alvast bedankt voor de moeite
Complexe getallen zijn voor te stellen als een punt in het vlak. Complexe getallen lenen zich dan ook niet echt voor 3d. Een fractal is in het algemeen dan ook iets in 2d. Maar, het Sierpinsky Kleed leent zich makkelijker voor 3d
http://en.wikipedia.org/wiki/Sierpinski_carpet

Maar, desondanks dat dit wel een fractal is, is dit waarschijnlijk niet wat je boek/docent bedoelt. Hij bedoelt eerder iets als een mandelbrot fractal. Dus waarschijnlijk is je 3d object ook niet goed.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Jolien
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2007, 19:04

Re: Fractalen

Bericht door Jolien » 09 mei 2007, 22:06

Complexe getallen zijn voor te stellen als een punt in het vlak. Complexe getallen lenen zich dan ook niet echt voor 3d. Een fractal is in het algemeen dan ook iets in 2d. Maar, het Sierpinsky Kleed leent zich makkelijker voor 3d
http://en.wikipedia.org/wiki/Sierpinski_carpet

Maar, desondanks dat dit wel een fractal is, is dit waarschijnlijk niet wat je boek/docent bedoelt. Hij bedoelt eerder iets als een mandelbrot fractal. Dus waarschijnlijk is je 3d object ook niet goed.[/quote]

Hey,

ja dat dacht ik ook. Maar opdat ik op een site 3D fractalen gevonden had wist ik dat het mogelijk was. En wat is er mooier dan een 3D fractaal uit te werken.
Mijn probleem is dat mijn fractaal al af is. (ter informatie: kleinste kubus 1 mm, grootste kubus grootste 32 cm)
Dus ik zou eigelijk wel zeker een voorschrift moeten vinden, ook al is het niet 100% correct; als het er maar naar toe gaat ;-)

Ahh.. Het moet zeker geen mandelbrot fractaal zijn; want dat is bijna onmogelijk visueel voor te stellen als je daar geen geschikt computerprogramma voor hebt.

Mocht je iets te binnenschieten; laat je het maar weten

Je bent alvast ENORM bedankt :P :lol:
xxx Jolien

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Fractalen

Bericht door Sjoerd Job » 10 mei 2007, 10:38

Jolien schreef:Complexe getallen zijn voor te stellen als een punt in het vlak. Complexe getallen lenen zich dan ook niet echt voor 3d. Een fractal is in het algemeen dan ook iets in 2d. Maar, het Sierpinsky Kleed leent zich makkelijker voor 3d
http://en.wikipedia.org/wiki/Sierpinski_carpet

Maar, desondanks dat dit wel een fractal is, is dit waarschijnlijk niet wat je boek/docent bedoelt. Hij bedoelt eerder iets als een mandelbrot fractal. Dus waarschijnlijk is je 3d object ook niet goed.
Hey,

ja dat dacht ik ook. Maar opdat ik op een site 3D fractalen gevonden had wist ik dat het mogelijk was. En wat is er mooier dan een 3D fractaal uit te werken.
Mijn probleem is dat mijn fractaal al af is. (ter informatie: kleinste kubus 1 mm, grootste kubus grootste 32 cm)
Dus ik zou eigelijk wel zeker een voorschrift moeten vinden, ook al is het niet 100% correct; als het er maar naar toe gaat ;-)

Ahh.. Het moet zeker geen mandelbrot fractaal zijn; want dat is bijna onmogelijk visueel voor te stellen als je daar geen geschikt computerprogramma voor hebt.

Mocht je iets te binnenschieten; laat je het maar weten

Je bent alvast ENORM bedankt :P :lol:
xxx Jolien[/quote]
Op wat voor manier zit de kubus in elkaar, hoe heb je deze gebouwt. Let op, bij een echte fractal is er niet iets zoals het kleinste.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Plaats reactie