Pagina 1 van 1

WO wiskunde. Te hoog gegrepen of niet?

Geplaatst: 24 jun 2011, 23:50
door boris666
Hallo!
Ik heb mijn VWO afgerond met Wiskunde B1 (met een 6,7 *schaam* ). Nu studeer ik Psychologie, maar ik ben een uitwedstrijd aan het spelen. Ik ben namelijk veel meer een Beta-er dan een Alfaer maar houd er wel heel erg van om met mensen te werken. De laatste tijd loop ik met het idee rond om te stoppen met Psychologie en te beginnen met een opleiding WO Wiskunde om Wiskundeleraar te worden. Het enige wat mij tegen houd is het niveau. Om een beetje te peilen hoe ik er voor sta zou ik het volgende willen weten.

Wat stond je voor Wiskunde in 6VWO?
Hoe veel tijd stop je nu in je wiskundestudie, welke studie is dit en hoe makkelijk gaat het je af?
Wat vond je in je eerste jaar het moeilijkste (niet het stomste!) vak?

Re: WO wiskunde. Te hoog gegrepen of niet?

Geplaatst: 25 jun 2011, 14:00
door Sjoerd Job
boris666 schreef:Hallo!
Ik heb mijn VWO afgerond met Wiskunde B1 (met een 6,7 *schaam* ). Nu studeer ik Psychologie, maar ik ben een uitwedstrijd aan het spelen. Ik ben namelijk veel meer een Beta-er dan een Alfaer maar houd er wel heel erg van om met mensen te werken. De laatste tijd loop ik met het idee rond om te stoppen met Psychologie en te beginnen met een opleiding WO Wiskunde om Wiskundeleraar te worden. Het enige wat mij tegen houd is het niveau. Om een beetje te peilen hoe ik er voor sta zou ik het volgende willen weten.

Wat stond je voor Wiskunde in 6VWO?
Hoe veel tijd stop je nu in je wiskundestudie, welke studie is dit en hoe makkelijk gaat het je af?
Wat vond je in je eerste jaar het moeilijkste (niet het stomste!) vak?
Ikzelf heb HAVO-HBO Propedeuse-WO gedaan, en heb net mijn master afgerond. Tevens ben ik enkele jaren werkcollegebegeleider geweest, en van studenten heb ik gehoord dat het moeilijkste eerstejaarsvak "Analyse" is, en ik ben het met ze eens. Dit is wel een verplicht vak, tenzij je wiskunde & Toepassingen wilt gaan doen.

Mijn wiskunde-cijfer op de HAVO was wel redelijk hoog, maar ik ben ook genoeg tegengekomen met lagere cijfers dan 6.7.

Re: WO wiskunde. Te hoog gegrepen of niet?

Geplaatst: 01 jul 2011, 23:54
door Huibert
Ik stond in 6VWO een 10 voor wiskunde :p maar laat je je daardoor niet afschrikken. Motivatie is ook heel belangrijk. Ik vond dit jaar Analyse en Lineaire algebra B het lastigst. Analyse vanwege de precisie en Lineaire algebra vanwege de abstractie.

Re: WO wiskunde. Te hoog gegrepen of niet?

Geplaatst: 02 jul 2011, 20:51
door Kinu
Sjoerd Job schreef:Tevens ben ik enkele jaren werkcollegebegeleider geweest, en van studenten heb ik gehoord dat het moeilijkste eerstejaarsvak "Analyse" is, en ik ben het met ze eens.
Ik begin zelf eind september aan een opleiding wiskunde, maar waarom is Analyse het moeilijkste vak? Ik kan alleen spreken uit ervaring van het middelbaar en dat viel erg goed mee, natuurlijk weet ik dat het op universitair niveau vele ingewikkelder zal zijn, maar ik zou persoonlijk denken dat algebraische structuren (e.d: hilbertruimten, maattheorie, eindig dimensionale algebra's, ...) moeilijker is omdat het (wat ik nu denk) in zekere mate abstracter is dan analyse. Ik kan natuurlijk ook verkeerd zitten.

Re: WO wiskunde. Te hoog gegrepen of niet?

Geplaatst: 02 jul 2011, 21:50
door Huibert
De moeilijkheid van analyse was gewoon dat je alles veel perfecter moest bewijzen. Er werd niet 'gerommeld' zoals bij lineaire algebra.

Re: WO wiskunde. Te hoog gegrepen of niet?

Geplaatst: 03 jul 2011, 20:30
door Kinu
Huibert schreef:De moeilijkheid van analyse was gewoon dat je alles veel perfecter moest bewijzen. Er werd niet 'gerommeld' zoals bij lineaire algebra.
Wil/Kan je hiervan een voorbeeld geven? ...

Re: WO wiskunde. Te hoog gegrepen of niet?

Geplaatst: 05 jul 2011, 08:32
door Huibert
Dat wordt lastig, dan zou je beide vakken gevolgd moeten hebben ;-)

Re: WO wiskunde. Te hoog gegrepen of niet?

Geplaatst: 05 jul 2011, 12:39
door Kinu
Huibert schreef:Dat wordt lastig, dan zou je beide vakken gevolgd moeten hebben ;-)
Ah, daar heb je wel een punt. Zelf heb ik niet echt veel lineaire algebra gekregen, analyse daarentegen wel.
Ik zal het denk ik zelf ondervinden bij het academiejaar dat er nu aankomt :wink:.
Weet je je uitslag al? :D

Re: WO wiskunde. Te hoog gegrepen of niet?

Geplaatst: 05 jul 2011, 16:02
door Sjoerd Job
Kinu schreef:
Huibert schreef:Dat wordt lastig, dan zou je beide vakken gevolgd moeten hebben ;-)
Ah, daar heb je wel een punt. Zelf heb ik niet echt veel lineaire algebra gekregen, analyse daarentegen wel.
Ik zal het denk ik zelf ondervinden bij het academiejaar dat er nu aankomt :wink:.
Weet je je uitslag al? :D
Even een vraagje. De analyse die je hebt gekregen, was dat met en 's? (Zo ja, dan is het echt analyse).

Re: WO wiskunde. Te hoog gegrepen of niet?

Geplaatst: 05 jul 2011, 23:28
door Huibert
Lineaire algebra heb ik gehaald. Eerste deel analyse ook. (Beide waren aan het begin van 2011) En het tweede deel vast ook wel.

Re: WO wiskunde. Te hoog gegrepen of niet?

Geplaatst: 06 jul 2011, 01:25
door Kinu
Sjoerd Job schreef:
Kinu schreef:
Huibert schreef:Dat wordt lastig, dan zou je beide vakken gevolgd moeten hebben ;-)
Ah, daar heb je wel een punt. Zelf heb ik niet echt veel lineaire algebra gekregen, analyse daarentegen wel.
Ik zal het denk ik zelf ondervinden bij het academiejaar dat er nu aankomt :wink:.
Weet je je uitslag al? :D
Even een vraagje. De analyse die je hebt gekregen, was dat met en 's? (Zo ja, dan is het echt analyse).
Epsilon en delta ben ik vooral tegengekomen bij continuiteit (epsilon-delta definitie) en bij enkele definities van bepaalde verzamelingen en omgevingen. Bij rijen/reeksen ben ik het ook wel heel oppervlakkig tegengekomen, maar daar zijn we niet zo diep op ingegaan.

Re: WO wiskunde. Te hoog gegrepen of niet?

Geplaatst: 06 jul 2011, 05:42
door Sjoerd Job
Kinu schreef:Epsilon en delta ben ik vooral tegengekomen bij continuiteit (epsilon-delta definitie) en bij enkele definities van bepaalde verzamelingen en omgevingen. Bij rijen/reeksen ben ik het ook wel heel oppervlakkig tegengekomen, maar daar zijn we niet zo diep op ingegaan.
Waarschijnlijk ben je het dus ook niet tegengekomen bij integreerbaarheid? Als je oppervlakkig over epsilon-delta's heen gegaan bent, heb je waarschijnlijk te maken gehad met calculus met een miniem klein uitstapje naar de analyse.

Re: WO wiskunde. Te hoog gegrepen of niet?

Geplaatst: 06 jul 2011, 12:17
door Kinu
Sjoerd Job schreef:
Kinu schreef:Epsilon en delta ben ik vooral tegengekomen bij continuiteit (epsilon-delta definitie) en bij enkele definities van bepaalde verzamelingen en omgevingen. Bij rijen/reeksen ben ik het ook wel heel oppervlakkig tegengekomen, maar daar zijn we niet zo diep op ingegaan.
Waarschijnlijk ben je het dus ook niet tegengekomen bij integreerbaarheid? Als je oppervlakkig over epsilon-delta's heen gegaan bent, heb je waarschijnlijk te maken gehad met calculus met een miniem klein uitstapje naar de analyse.
Nee, bij integreerbaarheid ben ik het nog niet tegengekomen. Wat is het grote verschil tussen analyse en calculus? Ik dacht dat calculus een soort van Engelse vertaling was voor analyse. Wij (als Belgen) krijgen in het 5e en 6e jaar analyse (zo wordt het genoemd) met centraal hierbij: continuiteit, limieten, afgeleiden en integralen. Of moet ik dit als calculus beschouwen dan? ...

Re: WO wiskunde. Te hoog gegrepen of niet?

Geplaatst: 06 jul 2011, 16:02
door Sjoerd Job
Kinu schreef:
Sjoerd Job schreef:
Kinu schreef:Epsilon en delta ben ik vooral tegengekomen bij continuiteit (epsilon-delta definitie) en bij enkele definities van bepaalde verzamelingen en omgevingen. Bij rijen/reeksen ben ik het ook wel heel oppervlakkig tegengekomen, maar daar zijn we niet zo diep op ingegaan.
Waarschijnlijk ben je het dus ook niet tegengekomen bij integreerbaarheid? Als je oppervlakkig over epsilon-delta's heen gegaan bent, heb je waarschijnlijk te maken gehad met calculus met een miniem klein uitstapje naar de analyse.
Nee, bij integreerbaarheid ben ik het nog niet tegengekomen. Wat is het grote verschil tussen analyse en calculus? Ik dacht dat calculus een soort van Engelse vertaling was voor analyse. Wij (als Belgen) krijgen in het 5e en 6e jaar analyse (zo wordt het genoemd) met centraal hierbij: continuiteit, limieten, afgeleiden en integralen. Of moet ik dit als calculus beschouwen dan? ...
Ruwweg gezegd:
calculus = infinitesimaalrekening = rekenen met kleine eenheden. Een soort van informele werkwijze met limieten.
analysis = analyse = formeel en rigoreus werken met limieten.