Carrièreswitch vanuit het leraarschap

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Bertrand
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2012, 10:10

Carrièreswitch vanuit het leraarschap

Bericht door Bertrand » 07 mei 2012, 10:47

Nadat ik al vier opleidingen voortijdig (lees: in het eerste studiejaar) heb beëindigd, ben ik tot het besluit gekomen dat ik het onderwijs in wil gaan. Ik ben nu 21 jaar oud, en realiseer me dat het tijd wordt dat ik een opleiding vind die ik met succes af ga ronden. Wiskunde heb ik altijd al een interessant vak gevonden en het leraarschap spreekt me ook aan. Volgend jaar wil ik beginnen aan een lerarenopleiding op hbo-niveau, maar helemaal zeker van mijn keuze ben ik nog niet. Alternatieven voor deze keuze vind ik niet, maar misschien kom ik over enkele jaren ineens tot het besluit dat ik een totaal andere richting in wil gaan.

Er hangen een aantal voordelen aan het leraarschap die deze keuze zekerder maken. Een paar jaar actief geweest zijn als docent staat positief op je cv, en op dit moment zit er een financieel voordeel (lerarenbeurs) aan het doorstuderen. Nu zou dit laatste niet de reden mogen zijn voor mijn studiekeuze, maar ik vroeg me af of er leraren in dit forum actief zijn die hebben gekozen voor het leraarschap met de achterliggende gedachte om op latere leeftijd de vrijheid te hebben om door te studeren of een carrièreswitch te maken. Naar mijn idee heb je op ieder moment de mogelijkheid om je voltijdbaan als docent om te zetten naar bijvoorbeeld een combinatie tussen deeltijdstudent en deeltijddocent.

Ik ben heel benieuwd hoe deze switch ervaren werd, en in welke mate het leraarschap heeft bijgedragen aan persoonlijke ontwikkeling in de breedste zin van het woord.

Plaats reactie