W studeren aan de RUG zonder vwo

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
Sido
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2012, 15:22

W studeren aan de RUG zonder vwo

Bericht door Sido » 13 mei 2012, 15:44

Hallo,

Na een aantal keer op dit forum rond gesnuffeld te hebben heb ik besloten om mij ook aan te melden. Vooral in de hoop dat ik hier wat goed advies kan ontvangen.

Kort mijn achtergrond:
VMBO (TL)
MBO 4 Bouwkunde (na 1 jaar gestopt)
MBO 4 Onderwijsassistent (in 3,5 jaar gehaald)
HBO Bedrijfseconomie (in 5 semesters 95% van mijn P gehaald nog 1 tentemen te gaan)

Zoals veel van jullie heb ik een voorliefde voor wiskunde en wil ik hier graag (veel) meer mee gaan doen. Ook ik heb de keuze gemaakt dus om wiskunde te gaan studeren. Echter kwam ik voor het volgende probleem te staan: Ik heb alleen wiskunde gehad op het VMBO. Om deze reden ben ik in februari begonnen met heb opkrikken van dit niveau. Dit doe ik door de VWO Wiskunde B boeken van getal en ruimte door te werken.

De eerste 2 boeken waren geen probleem. In het derde boek zie ik echter dat ik steeds vaker vastloop. Ik krijg ook geen les en ik ken ook niemand die mij hier goed bij kan helpen.

Op 17 augustus moet ik bij de RUG laten zien dat ik over een voldoende niveau beschik om toegelaten te worden. Dit door middel van de mijn HBO propedeuse en het succesvol afleggen van een wiskunde B examen. De eerste eis ben ik niet bang voor. De tweede daarintegen zie ik tegenop.

Kort samengevat. Hoe kan ik met een een minimale Wiskundige achtergrond in 3 maanden mij zo goed mogelijk voor bereiden op het wiskunde B examen.
Momenteel ben ik 4 dagen in dagen in de week bezig net de boeken VWO Getal en ruimte B.

Heeft iemand nog tips of adviezen voor mij?

Alvast hartelijk bedankt,
Sijbren Schotanus

Quirijn
Vast lid
Vast lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 mei 2012, 17:55

Re: W studeren aan de RUG zonder vwo

Bericht door Quirijn » 16 mei 2012, 23:17

Middelbare school boeken leggen onderwerpen over het algemeen te breed uit, als je maar weinig tijd hebt zou ik kiezen voor een boek dat kort en bondig theorie geeft met enkele oefenopgaven. Ik gebruik voor eenzelfde doeleinde Basisboek Wiskunde (Jan van de Craats, tweede druk), maar als je vast loopt met Getal en Ruimte is Basisboek misschien weer té bondig.

Is het misschien een idee om alleen de te toetsen (relevante) onderwerpen voor te bereiden, en de rest bij te spijkeren in de zomervakantie? Het is niet ideaal, maar het scheelt qua tijdsdruk.

HC94
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2012, 17:45

Re: W studeren aan de RUG zonder vwo

Bericht door HC94 » 19 jun 2012, 17:41

Hoi Sijbren,

Tijdens het lezen van jouw bericht schoot ik in de lach. Ik ben namelijk ook van plan om volgend jaar (Technische) Wiskunde te studeren op de RUG en heb 18 juni de toelatingstoets Wiskunde B gemaakt.

Ik weet niet hoe wiskunde word gegeven op VMBO, dus ik kan je kennis van Wiskunde op dit moment ook niet goed inschatten. Zelf ben ik met een havo-diploma met wiskunde b naar het hbo gegaan. Ook ik heb geoefend met de boeken van Getal en Ruimte en die zijn zeker goed voor de toets. De toelatingstoets op de RUG vond ik persoonlijk niet heel moeilijk. Zelfs vragen, die ik nog nooit eerder heb gezien, kon ik maken. Wel moet ik toegeven dat er vragen bijzaten die zeker wel lastig waren.

Mijn tip is om veel wiskunde b examens vwo te oefenen als je de theorie hebt behandeld. Ik vind de vragen van de toelatingstoets zelf makkelijker dan alle vwo wiskunde b examens.

Als er nog meer vragen is, stel ze gerust of stuur een PM. Ik hoop dat je de toelatingstoets haalt en misschien zie ik je volgend schooljaar wel op de RUG verschijnen!

M.v.g.,
HC94

Plaats reactie