Fysica en sterrekunde met 4u wisk?

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
rohirrim7
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2012, 10:24

Fysica en sterrekunde met 4u wisk?

Bericht door rohirrim7 » 24 aug 2012, 10:34

Hey, ik ben Matthias uit Oost-Vlaanderen en studeer in het middelbaar informatica. Ik zou heel graag fysica en sterrenkunde studeren maar om die richting te volgen wordt aangeraden dat je je middelbaar met minstens 6 uur wiskunde hebt beeindigd, en dan nog liefst met 8u. Dus aangezien ik nu maar 4u heb vraag ik me af of dat überhaupt wel haalbaar is. Ik ben bereidt extra bijlessen te nemen en aan zelfstudie te doen, maar dan nog, zou het zelf dan wel haalbaar kunnen zijn?
mvg Matthias

ps. Dit is de wiskunde die we zouden krijgen (Ik weet niet precies wat die Wiskundige analyse is, maar het staat op veel punten.):
1e jaar
Wiskundige analyse I
Wiskundige analyse II
Lineaire algebra en analytische meetkunde I
---
2ejaar
Statistiek en gegevensverwerking
Wiskundige methoden in de fysica
---
3ejaar
geen
Laatst gewijzigd door rohirrim7 op 24 aug 2012, 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Fysica en sterrekunde met 4u wisk?

Bericht door op=op » 24 aug 2012, 10:49

Ik denk dat dat geen probleem hoeft te zijn. Alles zal afhangen van je aanleg.
Belangrijker is of je aanleg hebt voor natuur-/sterrenkunde.
Ik zou er met je wiskundedocent over hebben wat je het beste kunt doen, en of je ook voldoende wiskundige vaardigheden hebt.

Analyse heeft te maken met limieten en integralen.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Fysica en sterrekunde met 4u wisk?

Bericht door wnvl » 24 aug 2012, 11:23

Als je je wil voorbereiden op de universiteit, concentreer je dan op analyse. Zorg dat je vlot integralen, afgeleiden en limieten kan berekenen. De achterstand op het vlak van algebra, meetkunde zou geen probleem mogen zijn. Het belangrijkste is inderdaad aanleg. Je moet wel duidelijk beter zijn dan het gemiddelde in je klas op het vlak van wiskunde om een goede kans te maken.

Of je aanleg hebt specifiek voor natuurkunde is moeilijk in te schatten in het middelbaar, omdat wat je daar leert op het vlak van natuurkunde totaal niet te vergelijken is met de "echte" natuurkunde.

rohirrim7
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2012, 10:24

Re: Fysica en sterrekunde met 4u wisk?

Bericht door rohirrim7 » 24 aug 2012, 12:43

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik wel aanleg heb voor wiskunde want ik ben altijd bij de eersten van de klas als het op begrijpen van de leerstof aankomt, maar ik ben ongeloofelijk lui en hermaak bijna nooit oefeningen waardoor ik maar (qua punten) gemiddeld ben. Ik weet dat dat dringend moet veranderen en ga daar dan natuurlijk aan werken. (Ik ben zelf al begonnen in de vakantie):p Op het vlak van fysica denk ik niet dat het een probleem gaat worden, ik heb vorig jaar techniek-wetenschappen gedaan en was bij de eersten van de klas voor fysica (had ik 4u) maar door de slechte ptn. voor chemie (6u/week) moest ik een andere richting kiezen. :)

ps. Site van de lessen, je kan op het vak klikken om te zien wat het inhoud (net zelf ontdekt :p)
http://www.studiegids.ugent.be/2012/NL/ ... BFYST.html

jhony
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2012, 12:28

Re: Fysica en sterrekunde met 4u wisk?

Bericht door jhony » 05 dec 2012, 12:42

wnvl schreef:Of je aanleg hebt specifiek voor natuurkunde is moeilijk in te schatten in het middelbaar, omdat wat je daar leert op het vlak van natuurkunde totaal niet te vergelijken is met de "echte" natuurkunde.
Laatst gewijzigd door David op 05 dec 2012, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes plaatsen om geciteerde tekst

Plaats reactie