Wiskunde studeren met alleen vmbo wiskunde

Wil je wiskunde studeren? Of gewoon meer informatie over wiskunde als studie? Dit is de plek!
Plaats reactie
Gerone
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2013, 20:10

Wiskunde studeren met alleen vmbo wiskunde

Bericht door Gerone » 09 mei 2013, 20:31

Beste heren en dames,

Ongeveer 1 jaar geleden heb ik m'n HBO diploma Facilitair management op 23 jarige leeftijd afgerond. Het is een leuke opleiding en een redelijk leuk werkveld, maar niet helemaal mijn ding.

Nu ben ik erachter gekomen dat ik misschien beter wiskunde had kunnen studeren, omdat ik het echt een leuk vak vind. Ik was altijd redelijk goed in wiskunde, maar dacht dat het te hoog gegrepen was.

Na mijn VMBO opleiding heb ik MBO logistiek gedaan en vervolgens dus de HBO opleiding Facilitair management. Ik heb nu een full-time baan in de logistiek. Deze bevalt mij niet heel goed, maar in deze tijd moet je blij zijn dat je een baan hebt, dus deze wil ik voorlopig nog aanhouden.

Mijn vraag is nu wat de mogelijkheden zijn als ik naast mijn werk, wiskunde op HBO, of misschien wel universitair niveau (in hoeverre dat niet te hoog gegrepen is op dit moment) wil studeren. Ik heb hier en daar al wel gegoogled naar een school voor deeltijd of thuis studie, maar kom er niet echt uit. Gezien mijn leeftijd en het geld als je werkt, zie ik mezelf niet meer voltijd in de studiebanken zitten.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast erg bedankt! :)

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Wiskunde studeren met alleen vmbo wiskunde

Bericht door arno » 10 mei 2013, 11:55

Als je overweegt om wiskunde op HBO- of universitair niveau te studeren is het misschien een idee om het Basisboek Wiskunde van Jan van de Craats aan te schaffen. Dit boek bevat (op statistiek en kansrekening na) de benodigde basiskennis waarover een aankomend student wiskunde op HBO- of universitair niveau dient te beschikken. Je kunt navragen of het op grond van de kennis uit dat boek mogelijk is om tot een studie wiskunde op HBO- of universitair niveau toegelaten te worden. Formeel dien je, om tot een studie wiskunde op universitair niveau toegelaten te worden, vwo-examen in Wiskunde B en natuurkunde te hebben afgelegd, dus je zou ook kunnen overwegen om bij de LOI voor deze vwo-vakken een certificaat te halen, zodat je formeel aan de toelatingseisen voldoet. Neem hierover contact op met de instelling waar je de wiskundestudie zou willen doen om eens te kijken welk toelatingstraject voor jou het beste is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie