Rens (mijn maat) heeft in dit spel een wagentje gebouwd met 10 punten voorop die op 10 motortjes staan aangesloten. Op zijn commando schieten deze spikes zo'n 60 cm naar voren. ze gaan precies tegelijk af en de spikes zijn als evenredig verdeeld.
Mijn wagentje heeft maar 1 spike met 1 motortje.
Nu, het doel van de spel is de andere wagen stuk of onbestuurbaar te maken. hiervoor moet je eerst door een stalen panser heen slaan. Voor Rens geen probleem. Zijn spikes doen 100 damage per stuk en als hij mij raakt worden er bij mij dus 1000 punten afgetrokken. Als ik hem met mijn eenzame piekje raak kost dat hem 100 punten.
Volgens Rens zou dat in real life ook zo zijn. Er zijn immers 10 motortjes en 10 spikes dus de schade aan het wagentje is ook 10 keer zo groot.
Mijn stelling is dat, omdat de spikes gelijkmatig verdeeld zijn, de druk op het panders ook gelijkmatig verdeeld wordt. Zo wordt de kans dat de spikes door het staal bij de motor komen minder groot. Bovendien wordt het wagentje door die kracht nog eens weg geduwd.
Die ene spike van mij concentreert zijn kracht op 1 punt, er wordt maar een klein stukje panser naar binnen geduwd. Omdat de rest van het panser niet mee naar binnen geduwd wordt, en de kracht niet groot genoeg is om het hele wagentje te verplaatsen, denk ik dat deze ene spike van mij net zo gevaarlijk kan zijn als de 10 van Rens.
Ik ben eigenlijk redelijk overtuigd van mijn gelijk, maar kreeg van twee HBO studenten de wind van voren., en begin toch te twijfelen. Mischien maak ik wel een fatale denkfout
Ik hoop dat een van jullie uitsluitsel kunnen bieden.
Gr. Tim