Wedstrijden

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
hookster
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2014, 12:36

Wedstrijden

Bericht door hookster » 25 aug 2014, 12:44

Goede middag,

ik zit met een vraag en kom er niet goed uit. Ik zal maar meteen to the point komen.

Er worden 9 voetbal wedstrijden gespeeld.
Een team kan Winnen-Gelijk-Verliezen.

Hoeveel verschillende combinaties zijn er zodat je het altijd goed voorspelt? is dit 9 tot de macht 3? dus 729 verschillende mogelijkheden?

En kun je/of kan iemand dit ook in excel vertalen?

Ik hoop graag iets te horen.

Mvg,

Hookster

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Wedstrijden

Bericht door David » 26 aug 2014, 00:15

Nee, 3^9 = 19683. Stel, er zijn twee voetbalwedstrijden. Hoeveel mogelijkheden zijn er dan? Wat gebeurt het met het aantal mogelijkheden als er een wedstrijd bijkomt? Wat wil je naar Excel vertalen? Het aantal mogelijkheden? Een lijst met alle mogelijkheden.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

hookster
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2014, 12:36

Re: Wedstrijden

Bericht door hookster » 26 aug 2014, 07:01

bij 2 wedstrijden heb je 9 mogelijkheden. Dus met nog een wedstrijd erbij zal het wel X3 zijn. Ja precies een overzicht van elle mogelijkheden wat toepasbaar is. Maar met 19683 is dat wel erg veel. Als het nou daadwerkelijk de 729 was was het nog te doen.

Bedankt voor je antwoord. En als het makkelijk in excel is hoor ik het wel.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Wedstrijden

Bericht door David » 26 aug 2014, 13:11

Als 0 verliezen is, 1 gelijkspelen en 2 winnen dan kan je het doen door de getallen van 0 tot en met 3^9-1 in het drietallig getallenstelsel, waarbij je 9 cijfers wilt. stel a_b is het getal a uit het b-tallig getallenstelsel. Dan, wordt dan , wordt , 1001 wordt en zodat je alle mogelijkheden hebt. Is dat makkelijk in Excel voor je?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie