Spelschema probleem

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
Thodekroo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2019, 10:29

Spelschema probleem

Bericht door Thodekroo » 14 nov 2019, 10:39

Beste Forumleden.

Ik zit met een spelschemaprobleempje.Misschien is het voor jullie super easy om het op te lossen maar ik kom er niet uit.

Wat ik wil is een spelschema opzetten waarbij er 7 teams zijn en 6 spellen. Elk team moet alle 6 de spellen 1x spelen en moet tegen elke tegenstander 1x spelen. Na 6 rondes hebben dus alle teams elk spel gespeeld en heeft iedereen een keer tegen elkaar gespeeld.

Ik heb lopen klooien in Excel maar wat ik ook probeer, ik eindig altijd met 1 team dat 1 spel niet heeft gehad en 1 spel 2x.

Is hetgeen ik wil überhaupt mogelijk, en zoja. Kunnen jullie een dergerlijk schema maken?

Alvast dank!

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Spelschema probleem

Bericht door arie » 14 nov 2019, 15:40

[1] Als er 7 teams zijn, dan is er elke ronde 1 team dat niet speelt = rust heeft.
Omdat elk team elk spel moet doen + ten minste 1 keer rust heeft, moeten er (minstens) 7 spelrondes zijn.

[2] Kijk nu naar bijvoorbeeld spel 1:
Als ieder van de 7 teams dit spel gespeeld moet hebben, dan moet dit spel dus minstens 4 keer gespeeld worden.
Dit betekent dat minstens 8 teams dit spel moeten spelen, en omdat er maar 7 teams zijn, moet minstens 1 team dit spel dubbel spelen.

Het schema dat je zoekt bestaat dus niet...

Plaats reactie