f(n)=aantal koppels (x,y) waarvoor kgv(x,y)=n

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: f(n)=aantal koppels (x,y) waarvoor kgv(x,y)=n

Bericht door wnvl » 19 apr 2012, 22:34

dus bvb

Integrate[(Zeta[1 + I*t]^3*5^(1 + I*t))/(Zeta[2 + 2*I*t]*(1 + I*t)), {t, -1, 1}]

Maar in Matematica geeft dat geen resultaat

en op het web een timeout

http://www.wolframalpha.com/input/?i=In ... 2C+3%7D%5D

zal later misschien eens proberen in Matlab, maar nu stop ik er met.

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: f(n)=aantal koppels (x,y) waarvoor kgv(x,y)=n

Bericht door op=op » 19 apr 2012, 23:01

Het lijkt me zinloos.
De functie oscilleert als een gedempte sinus (à la Ae^(-|x|)sin(x) met A zeer groot).

IAmNotDutch
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 apr 2012, 15:26

Re: f(n)=aantal koppels (x,y) waarvoor kgv(x,y)=n

Bericht door IAmNotDutch » 19 apr 2012, 23:48

What about using the Sieve in reverse and counting exponents along the way to N?

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: f(n)=aantal koppels (x,y) waarvoor kgv(x,y)=n

Bericht door arie » 20 apr 2012, 00:13

Op WiskundeForum is geen plaats voor oplossen van Project Euler problemen.

Project Euler is internationaal een grote bron van inspiratie voor wiskundigen en informatici, waarbij, zoals ze zelf zeggen: "Project Euler exists to encourage, challenge, and develop the skills and enjoyment of anyone with an interest in the fascinating world of mathematics."

Echter: ze verzoeken expliciet alle uitwerkingen, (deel)oplossingen of antwoorden NIET openbaar te maken.

Hoewel internet gebaseerd is op open informatie, is het een vorm van wiskundige beleefdheid dit verzoek te eerbiedigen.

WiskundeForum heeft deze beleefdheid.

NOOT: de opgaven zouden opbouwend qua moeilijkheidsgraad zijn, dus als je start vanaf het begin zou je de latere opgaven moeten kunnen maken.
Ook hebben ze veel info op hun eigen forum: http://forum.projecteuler.net/


Sjoerd Job schreef:... Eigenlijk vind ik het jammer dat je deze vraag oppert, in plaats van zelf doorgaat met puzzelen, etc, omdat ik het tegen de spirit van PE vindt ingaan...
De vraag van dit Topic opperen gaat al tegen de spirit van Project Euler in, maar nu we zelfs internationaal de aandacht trekken gaat dit echt te ver voor WiskundeForum.


Sjoerd Job schreef:... Is het een idee om een sub-forum op te zetten voor meer van deze Euler-problemen die moeilijk zijn?
Nee. Zelfde redenen al hierboven, maar dan nog sterker.
Bovendien: dergelijke fora bestaan al maar zijn zeer omstreden (Google bv eens op Project Euler Solutions).
WiskundeForum moet hier niet mee geassocieerd worden.


Conclusie:
Slot erop, alle volgende Project Euler Problem gerelateerde topics worden verwijderd.

Gesloten