Moeilijke galgjewoorden

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Moeilijke galgjewoorden

Bericht door Sjoerd Job » 22 mei 2013, 17:03

Op mijn werk riep iemand vandaag: 'dat is een mooi galgjewoord': virtualisatiecontrolesoftware.

Nu heeft dit woord heel veel klinkers, en na de a e i o u, blijft er weinig over om te raden.

Volgens mij is dit woord nou niet echt heel erg moeilijk, dus mijn vraag is dan: wat zou dan een goede definitie van een 'mooi' galgjewoord zijn. Esthetiek aan de kant schuivende: wat zou een definitie voor een moeilijk galgje woord zijn.

Ik vermoed dat we het moeten concretiseren naar 'Voor gegeven n, wat is een moeilijk galgjewoord van lengte n'.

Ik denk dat het iets zal zijn in de richting:
[min_{letter} (aantal mogelijke woorden na gokken van letter)] is maximaal.
(eventueel nog met een sequentie letters).
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Moeilijke galgjewoorden

Bericht door wnvl » 22 mei 2013, 18:11

Dat gaat afhangen van het algoritme van de oplosser. Kiest deze voor een algoritme om zo snel mogelijk een gemiddeld woord te raden of kiest hij ervoor om het maximum aantal beurten minimaal te behalen of gaat hij voor een nog andere optimalisatie?

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Moeilijke galgjewoorden

Bericht door Sjoerd Job » 23 mei 2013, 06:04

wnvl schreef:Dat gaat afhangen van het algoritme van de oplosser.
Ik vermoed dat we dan al aan minimax moeten gaan denken, ofzo.

Voor het gemak kies ik de volgende setting: Je tegenstander is een vervent galgje speler, die gewent is om tegen de gemiddelde tegenstander te spelen, en kiest dus de strategie die het gemiddelde aantal fouten minimaliseerd (of het minimale aantal zetten, net hoe we punten gaan tellen). Dit gaat uit van een perfecte tegenspeler.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Moeilijke galgjewoorden

Bericht door David » 23 mei 2013, 09:20

Wat weet je over woordenschat / talenkennis?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Moeilijke galgjewoorden

Bericht door Sjoerd Job » 23 mei 2013, 16:54

David schreef:Wat weet je over woordenschat / talenkennis?
Woordenschat: onbelangrijk. De definitie van een goed galgjewoord zal al rekening moeten houden met de woordenschat, vermoed ik.
(Anders gezegd: de definitie zou onafhankelijk moeten zijn van collectie woorden, maar alleen definieren welke woorden uit deze collectie 'moeilijk' zijn).

Talenkennis: we gaan er van uit dat beide partijen de hele woordenschat kennen, en het zit allemaal in het nabije geheugen. (Dus, gegeven een patroon _oo___sch_t, weten beide partijen dat 'woordenschat' een match is, en eventueel ook anderen). (Of, je kan zeggen dat denktijd irrelevant is, of dat de tegenstander een computer is).
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Moeilijke galgjewoorden

Bericht door wnvl » 24 mei 2013, 00:14

Sjoerd Job schreef:Op mijn werk riep iemand vandaag: 'dat is een mooi galgjewoord': virtualisatiecontrolesoftware.
Een heel lang woord is m.i. niet interessant.
Ik zou een woord kiezen met een lengte die heel veel voorkomt.

Als een woord extreem lang is, blijven er minder mogelijkheden over voor de rader, aangezien er relatief weinig heel lange woorden zijn.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Moeilijke galgjewoorden

Bericht door Sjoerd Job » 25 mei 2013, 22:40

wnvl schreef:Een heel lang woord is m.i. niet interessant.
Ik zou een woord kiezen met een lengte die heel veel voorkomt.

Als een woord extreem lang is, blijven er minder mogelijkheden over voor de rader, aangezien er relatief weinig heel lange woorden zijn.
Klopt. Ik zal als eerste eens gaan opzoeken welke woordlengte het meest voor gaat komen. Lijkt mij toch wel interessant om het ideale galgjewoord te vinden. ('U' is vaak een leuk plagertje voor degenen die die nog niet eerder tegengekomen zijn).
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

tsagld
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 mar 2009, 12:07
Contacteer:

Re: Moeilijke galgjewoorden

Bericht door tsagld » 28 mei 2013, 15:09

Lastig zijn vooral woorden met veel opeenvolgende medeklinkers, zoals 'angstschreeuw'.

Verklaring kan zijn dat een gemiddelde speler eerst de klinkers opnoemt, en daarna blijft zitten met acht opeenvolgende open plaatsen. Daar kan een gemiddelde speler geen kaas van maken en moet dus medeklinkers, en dat zijn er nogal wat, gokken.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Moeilijke galgjewoorden

Bericht door Sjoerd Job » 29 mei 2013, 05:56

tsagld schreef:Lastig zijn vooral woorden met veel opeenvolgende medeklinkers, zoals 'angstschreeuw'.

Verklaring kan zijn dat een gemiddelde speler eerst de klinkers opnoemt, en daarna blijft zitten met acht opeenvolgende open plaatsen. Daar kan een gemiddelde speler geen kaas van maken en moet dus medeklinkers, en dat zijn er nogal wat, gokken.
nst zijn ook vaak vroeg geraden letters.

Ergens heb ik ook wel gehoord dat 'denim' een moeilijk woord is, omdat mensen als eerste de e,n,i geraden hebben, en dan niet meer logisch kunnen nadenken.

Maar beide angstschreeuw en denim zouden alleen moeilijk zijn tegenover menselijke tegenstanders, maar een computer zou vanuit a________eeu_ denk ik wel angstschreeuw vinden (mits het in z'n woordenboek staat).

Uit kort google onderzoek lijkt het alsof korte woorden het moeilijkste zijn.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Plaats reactie