Vector eindpunt berekenen in een draaiende vector.
Geplaatst: 05 jun 2014, 22:07
Hey iedereen!
ik ben een tijdje geleden eens begonnen aan een spel maken, gewoon, om te kijken hoe ver ik kom. nou ben ik op een probleem gestuit waar ik op mezelf niet uit kom en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
ik heb een ruimteschipje dat een velocity vector heeft. deze word uit geoefend op de wereld as. dus om van richting te veranderen moet ik de richting van de vector aan passn, in 3 dimensies, terwijl de vector niet of nauwelijks van lengte veranderd.
in 2 assen weet ik het wel:
x = midden_x + radius * cos(hoek)
Y = midden_y + radius * sin(hoek)
de hoeken zijn dan de enige variabele die veranderd hoeft te worden om het eindpunt te veranderen, en dat is precies wat ik zoek. maar nu die z as... daar kan ik maar niet uit komen
ik ben een tijdje geleden eens begonnen aan een spel maken, gewoon, om te kijken hoe ver ik kom. nou ben ik op een probleem gestuit waar ik op mezelf niet uit kom en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
ik heb een ruimteschipje dat een velocity vector heeft. deze word uit geoefend op de wereld as. dus om van richting te veranderen moet ik de richting van de vector aan passn, in 3 dimensies, terwijl de vector niet of nauwelijks van lengte veranderd.
in 2 assen weet ik het wel:
x = midden_x + radius * cos(hoek)
Y = midden_y + radius * sin(hoek)
de hoeken zijn dan de enige variabele die veranderd hoeft te worden om het eindpunt te veranderen, en dat is precies wat ik zoek. maar nu die z as... daar kan ik maar niet uit komen