Vector probleem

Matrixrekenen, vectorruimten, groep-en ringstructuren, (lineaire) tranformaties.
Plaats reactie
christopheduron
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2014, 14:53

Vector probleem

Bericht door christopheduron » 20 dec 2014, 15:12

Als ik een bepaalde richtingscoëfficiënt heb in een 3D ruimte, hoe verkrijg ik hierop een loodrechte? Een normaalvector op een richtingscoëfficiënt denk ik dus? Ik heb dit nodig om iets te programmeren, maar mijn wiskundige kennis laat me in de steek.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Vector probleem

Bericht door SafeX » 20 dec 2014, 16:15

Geef de opgave maar ...
In 3D kan je een vlak loodrecht een rechte bepalen.

christopheduron
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2014, 14:53

Re: Vector probleem

Bericht door christopheduron » 20 dec 2014, 17:09

Er is geen opgave. Ik ben gewoon zelf dingen aan het proberen in verband met programeren. Ik zal wat meer uitleg geven:

Ik probeer objecten op te rapen en in een bepaalde richting te gooien. Deze richting moet bepaald worden door de richting waarin ik de muis(het is op een computer he ;)) verplaats. Dus m.a.w. als ik de doos naar links wil gooien draai ik het kijkveld van de speler naar links en laat ik de doos los. Deze doos moet dan een impuls krijgen die richting.

De impuls die ik aan de doos kan geven is een vector in de ruimte. De x,y,z assen van deze ruimte staan vast en kan ik niet bewegen. Dus stel ik draai de muis naar links, dan haal ik hieruit een bepaalde waarde afhankelijk van hoe snel ik deze aan het bewegen was. Deze kan ik dan instellen als de x, y of z impuls van de doos. Dit werkt goed als ik maar aan 1 kant van de doos blijf staan, maar als ik dit opnieuw probeer aan de andere kant van de doos zal de doos naar rechts vliegen als ik de muis naar links beweeg.

Ik dacht eventueel de richtingcoëfficiënt te gebruiken van het kijkveld van de speler, hierdoor heb ik als een deeltje van de informatie die samenhangt met de richting waarin de doos moet vliegen. Door deze richtingscoëfficiënt te vermenigvuldigen kan ik de doos dus al vooruitwerpen met een kracht afhankelijk van de vermenigvuldiging.

Jammer genoeg heb ik deze richtingscoëfficiënt niet nodig, maar een richtingcoëfficiënt loodrecht hierop zodanig ik een vaste richting heb dat loodrecht op het kijkveld van de speler staat.

Ik weet jammer genoeg niet hoe ik deze moet vinden.

Ik heb geen idee of je mijn vraag snapt, maar het heeft uiteindelijk niets met programmeren te maken, maar het is een puur wiskundige vraag. Het is dus eigenlijk een vraagstuk, maar ik denk niet dat ik genoeg informatie heb om het op te lossen. Als je weet welke informatie ik tekort heb om dit op te lossen kan ik snel kijken of ik een manier heb om deze te vinden.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Vector probleem

Bericht door wnvl » 21 dec 2014, 00:53

christopheduron schreef:Als ik een bepaalde richtingscoëfficiënt heb in een 3D ruimte
We spreken in het 3D geval niet van een richtingscoëfficiënt maar van een richtingsvector of van richtingsgetallen.

Hier een hint om het probleem op te lossen. 2 vectoren staan loodrecht op elkaar als hun inwendig product 0 is. Zoals SafeX reeds insinueert zal er niet 1 oplossing zijn, maar oneindig veel, die allemaal in 1 vlak liggen.

Plaats reactie