sin(theta)/theta=a => f(a)=theta

Matrixrekenen, vectorruimten, groep-en ringstructuren, (lineaire) tranformaties.
Plaats reactie
wisselkind
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2015, 07:29

sin(theta)/theta=a => f(a)=theta

Bericht door wisselkind » 08 mei 2015, 08:14

Op het moment kom ik niet uit het in de onderwerp-regel geposte probleem:



Op het moment vind ik het snijpunt sin(theta)/theta met -a- in een iteratie-lus (MathCAD), maar helaas kan ik met de gevonden -theta- niet integreren. (MathCAD kan wel rekenen met de gevonden resultaten, maar de uitkomst klopt niet meer (resolutie is niet oneindig).)

Daarom zou ik graag een functie willen voor theta met -a- als variabele. De waarde van -a- zal altijd tussen 0 en 1 bevinden, dus -theta- altijd tussen 0 en phi.

Waarschijnlijk moet ik sin(theta) met Euler beschrijven, of als een reeks, of... Ik mis op het moment helaas de vaardigheid om hier zelf uit te komen. Volgens mij komt dit probleem vaker voor, maar een oplossing heb ik desondanks niet gevonden. Is er iemand die er plezier in heeft om me hier mee te helpen?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: sin(theta)/theta=a => f(a)=theta

Bericht door SafeX » 08 mei 2015, 08:58

Het gaat dus over de functie:



Als je de functiewaarde gelijkstelt aan (bv) a , kan je x niet uitdrukken in a ...

wisselkind
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2015, 07:29

Re: sin(theta)/theta=a => f(a)=theta

Bericht door wisselkind » 09 mei 2015, 13:19

Bedankt voor je vlotte antwoord!

Binnen het aangegeven domein/bereik heeft -a- een snijpunt met sin(theta)/theta, waarom valt de een dan niet uit te drukken in de ander?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: sin(theta)/theta=a => f(a)=theta

Bericht door SafeX » 09 mei 2015, 14:03

wisselkind schreef: Binnen het aangegeven domein/bereik heeft -a- een snijpunt met sin(theta)/theta, waarom valt de een dan niet uit te drukken in de ander?
Dat komt omdat de var èn in de sinus èn als factor voorkomt ...
Je kan de reeksontw voor de sin gebruiken maar dat blijft afh van het aantal termen een benadering ...
Als je de eerste twee termen gebruikt krijg je een kwadr verg, meer termen dan een 4e-gr, 6e-gr ...

Plaats reactie