Vragen voor wiskundevak op Universiteit.

Matrixrekenen, vectorruimten, groep-en ringstructuren, (lineaire) tranformaties.
Plaats reactie
Sjanniemannie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mei 2014, 22:11

Vragen voor wiskundevak op Universiteit.

Bericht door Sjanniemannie » 31 mei 2015, 18:46

Hallo,

Ik heb morgen een examen voor het wiskundevak in mijn studie Economie. Ik denk dat ik er op zich wel klaar voor ben, echter heb ik nog 3 dingen waar ik niet uitkom:

- Wat zijn vrijheidsgraden nou eigenlijk? Ik weet dat het met de rang van de matrix te maken heeft, maar verder kom ik niet.

- Wat is de inverse van de functie R2--> R: (x,y)---> x-y? Ik snap hoe je de inverse uitrekent van een R---> R functie, maar dit snap ik niet.

- Je hebt de functie g: R3----> R3: (x,y,z) ----> (x^2 + (2/3),z,x). De vraag is dan of g injectief en/of surjectief is. Nu dacht ik dat g zowel niet injectief als niet surjectief is vanwege de x^2 in de eerste vector. Echter hoor ik nu geluiden dat vanwege de x in de derde vector dit toch wel het geval kan zijn?

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen,

Alvast bedankt!

Groet Sjannie.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Vragen voor wiskundevak op Universiteit.

Bericht door SafeX » 01 jun 2015, 10:31

Sjanniemannie schreef: - Wat zijn vrijheidsgraden nou eigenlijk? Ik weet dat het met de rang van de matrix te maken heeft, maar verder kom ik niet.
Wat is de definitie, geef een vb welke je begrijpt ...

- Wat is de inverse van de functie R2--> R: (x,y)---> x-y? Ik snap hoe je de inverse uitrekent van een R---> R functie, maar dit snap ik niet.
Hoe is de inverse van een functie f gedefinieerd ...

- Je hebt de functie g: R3----> R3: (x,y,z) ----> (x^2 + (2/3),z,x). De vraag is dan of g injectief en/of surjectief is.


Wanneer is een functie injectief ...
Idem surjectief ...

Plaats reactie