Van een verhaal een formule opstellen

Matrixrekenen, vectorruimten, groep-en ringstructuren, (lineaire) tranformaties.
Plaats reactie
Goku
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2013, 12:27

Van een verhaal een formule opstellen

Bericht door Goku » 28 mei 2013, 12:44

Hallo allemaal,

Mijn probleem is dat ik van een verhaal een formule moet opstellen en dit vind ik best wel lastig. Ik ben nu met een opdracht bezig waar ik geen ballen van snap. Trouwens dit is niet een schoolopdracht het is puur om mijn wiskunde niveau bij te spijkeren.

Het verhaal:

Een lekke band
Om 8 minuten over 2 vertrekt Paula balend met een kapotte fiets van school
richting huis. Dat wordt 2800 meter lopen.
Gelukkig vertrekt de vader van Paula om 17 minuten over 2 van huis, richting Paula.
Paula loopt met een snelheid van 100 meter per minuut en vader rijdt
met een snelheid van 900 meter per minuut

Hoeveel minuten over 2 ontmoeten ze elkaar? Gebruik m als variabele en rond af op een heel getal. Je kunt P gebruiken voor de afstand die Paula heeft afgelegd om m in minuten over 2 en V voor de afstand die de vader van Paula heeft afgelegd om mminuten over 2.

Wat ik wel weet is dat het 2 lineaire functies zijn die elkaar snijden in een grafiek. Zonder een verhaal kan ik het wel oplossen. Wie o wie kan mijn helpen

Groeten,

Goku

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Van een verhaal een formule opstellen

Bericht door SafeX » 28 mei 2013, 15:13

Maak een tekening, waarbij je de weg als rechte lijn tekent. Stel dat Paula P na a min haar vader V ontmoet, hoe lang heeft V over zijn weg gedaan?

Je kan eerst a als bekend nemen bv a=12, maak de berekening. (laat 12 staan om dit te kunnen vervangen door a).

Goku
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2013, 12:27

Re: Van een verhaal een formule opstellen

Bericht door Goku » 28 mei 2013, 18:34

Ik wil dit oplossen met een vergelijking en niet met tekeningen. De antwoord die weet ik al dat is 19 minuten over 2 ontmoeten ze elkaar.

Paula vertrekt om 8 minuten over 2. elke minuut legt ze een afstand van 100 meter. Als Vader om 17 minuten over 2 uit huis vertrekt heeft Paula (17-8)*100=900 meter afgelegd van de 2800 meter
en ze moet dan nog 1900 meter lopen.
Vader rijdt met een snelheid van 900 meter per minuut.


paula bij 17min=1900m = vader bij 17min=0m
paula bij 18min=1800m = vader bij 18min=900m
paula bij 19min=1700m = vader bij 19min=1800m

Ongeveer rond 19 minuten ontmoeten ze elkaar, maar is dit ook op te lossen met een vergelijking?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Van een verhaal een formule opstellen

Bericht door SafeX » 28 mei 2013, 19:03

Goku schreef:Ik wil dit oplossen met een vergelijking en niet met tekeningen. De antwoord die weet ik al dat is 19 minuten over 2 ontmoeten ze elkaar.
De tekening is om je te helpen met het opstellen van de verg.

Wat je verder doet is controleren van de opl.

Probeer eens wat ik voorstel ...

Plaats reactie