vergelijkingen

Matrixrekenen, vectorruimten, groep-en ringstructuren, (lineaire) tranformaties.
Plaats reactie
kcavia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2013, 15:53

vergelijkingen

Bericht door kcavia » 23 sep 2013, 16:01

Hallo,

Ik ben bezig met algebra voor mijn opleiding. Mar de volgende sommen snap ik niet en via de uitleg in het boek kom ik er ook niet uit:

probleem 1:

3(x-1) = x(x-1)(x-2)
x = 1;3 = x(x-2)

deze stap snap ik niet. Dat x 3 of 1 is snap ik. Maar waarom is x(x-1)(x-2) omgetoverd naar x(x-2)? Is dit iets wat je altijd zo kan doen of zit hier een regel achter?..

Probleem 2:

ontbinden in factoren:

35-2x-x^2

Deze moet volgens het boek met de product-som methode op te lossen zijn. MAar omdat het verkeerd om staat (normaal is het x^2-2x-35) snap ik niet hoe ik de p en q moet zoeken...


Ook lukt het me niet om 4a^2 + 2a - 12 met de product som methode op te lossen..


Kan iemand me hiermee helpen?

Bedankt alvast

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: vergelijkingen

Bericht door David » 23 sep 2013, 16:18

Hoe vind je dat x = 3 een goede oplossing is?
Stel, je weet dat x = 1 is een oplossing, dan kan je kijken of er nog andere oplossingen voor x zodat x <> 1 (x ongelijk aan 1). Als x <> 1 mag je delen door x - 1, want dat is x ongelijk aan 0. In je vergelijking is door x-1 gedeeld.
kcavia schreef:35-2x-x^2
Kan je de termen hierin herkennen? Je kan de volgorde van de termen rangschikken, aflopend vlnr op volgorde van de exponenten voor de macht van x, en dan de constanten. (Net als in x^2-2x-35, wat niet hetzelfde is als wat je moet ontbinden).

SafeX heeft een aantal tutorials geschreven, bijvoorbeeld deze geeft er een uitleg over hoe je verder kan ontbinden. Kom je er zo uit?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie