Bereken X uit een vergelijking (moeilijke opgave)

Matrixrekenen, vectorruimten, groep-en ringstructuren, (lineaire) tranformaties.
Plaats reactie
camiel221
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2013, 16:42

Bereken X uit een vergelijking (moeilijke opgave)

Bericht door camiel221 » 25 okt 2013, 16:59

Ik loop vast op (voor mijzelf) een moeilijke opgave:

x(x+4)=-5(1-2x) Bereken x?

Ik moet x berekenen uit deze opgave, bij de meeste opgave snap ik het. Alleen ik vind dit verwarrend omdat er een x buiten en binnen de haakjes staat, waardoor je een x kwadraat krijgt, en nu snap ik niet hoe ik dat op een later moment kan wegwerken om x te berekenen.

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Bereken X uit een vergelijking (moeilijke opgave)

Bericht door arno » 25 okt 2013, 17:24

camiel221 schreef:Ik loop vast op (voor mijzelf) een moeilijke opgave:

x(x+4)=-5(1-2x) Bereken x?

Ik moet x berekenen uit deze opgave, bij de meeste opgave snap ik het. Alleen ik vind dit verwarrend omdat er een x buiten en binnen de haakjes staat, waardoor je een x kwadraat krijgt, en nu snap ik niet hoe ik dat op een later moment kan wegwerken om x te berekenen.
Begin eerst eens met links en rechts de haakjes weg te werken. Schrijf daarna de vergelijking zodanig dat je rechts alleen het getal nul overhoudt. Wat voor vergelijking krijg je dan?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Bereken X uit een vergelijking (moeilijke opgave)

Bericht door SafeX » 25 okt 2013, 19:42

camiel221 schreef: Ik moet x berekenen uit deze opgave, bij de meeste opgave snap ik het.
Kan je een opgave geven waar 'je het wel snapt' ...

Plaats reactie