Volkomen kwadraat

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
Tram13
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2014, 19:24

Volkomen kwadraat

Bericht door Tram13 » 17 sep 2014, 19:33

What the *** is dat nu weer? Mn leerkracht heeft het er continu over, maar ik begrijp niet wat ze ermee bedoelt.
BV: de vierkantswortel van 3 is een irrationeel getal --> motiveer --> het grondtal 3 is een volkomen kwadraat.
Ik snap dit echt niet.. Alvast bedankt!

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Volkomen kwadraat

Bericht door SafeX » 17 sep 2014, 19:55

Tram13 schreef:BV: de vierkantswortel van 3 is een irrationeel getal --> motiveer --> het grondtal 3 is een volkomen kwadraat.
Ik snap dit echt niet.. Alvast bedankt!
Ik ook niet!

Heb je net wortelgetallen leren kennen?

Welke klas zit je?

Gebruikersavatar
Ilona
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 sep 2013, 11:33

Re: Volkomen kwadraat

Bericht door Ilona » 01 okt 2014, 18:49

Ik ken niet de officiele definitie, maar ik ken 'volkomen kwadraat' als 'kwadraat van een geheel getal', dus 4, 9, 25... als je er de wortel van neemt, heb je dus een geheel getal (2, 3, 5).

Dus 1^2, 2^2, 3^2... etc.

Ik neem aan dat het dan bij een derdemachtswortel ook zo werkt, dat je dan op een geheel getal uit moet komen.

Alleen snap ik 'm niet in de context, want het zou dus juist zo zijn dat 3 geen volkomen kwadraat is (dus de wortel van 3 is geen geheel getal.

Ook wordt het wel eens gebruikt als: het volkomen kwadraat (a+b)²


Toevoeging: ik zou het als ik jou was overigens even aan je leraar vragen, wat hij er mee bedoelt. Ik denk dat een docent het vervelender vindt als je het niet vraagt en het niet snapt, dan dat je het vraagt.

Plaats reactie